Logo
  • Nieuws
  • 9 juli 2008
  • Lianne Bouman

Misverstanden tussen medewerkers kosten u miljoenen

Bent u een van de werkgevers die tegen hoge kosten oploopt als gevolg van misverstanden tussen managers en hun medewerkers? Wereldwijd kosten misverstanden het bedrijfsleven jaarlijks 37 miljoen dollar. Slechts één op de drie bedrijven ontwikkelt beleid om dit voortaan te voorkomen.

Beeld Misverstanden tussen medewerkers kosten u miljoenen

Dit blijkt uit onderzoek van Cognisco, een internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met online assessments.. In de bankwereld zijn de kosten van misverstanden het hoogst, maar ook de petrochemische en de farmaceutische industrie lopen grote risico’s; de transportsector meldt de laagste kosten.

 

Onder misverstanden wordt verstaan: acties van werknemers op basis van verkeerd begrepen beleid, bedrijfsprocessen of functiebeschrijvingen. Door dit probleem te negeren, lopen bedrijven het risico van rechtszaken (bijvoorbeeld op grond van nalatigheid) en veiligheidsproblemen.

 

Grootste kostenposten

De grootste twee kostenposten komen op conto van ongeplande vertragingen en slechte inkoopbeslissingen. Ook de financiële gevolgen van rechtszaken, boetes, genoegdoeningen, belastingtoeslagen en minder winst, kunnen behoorlijk oplopen. De negatieve invloed op merkwaarde, reputatie en klanttevredenheid hakt er eveneens in.

 

Tip

Maak protocollen. Stel een commissie van werknemers aan die de protocollen test op helderheid. Evalueer en pas de protocollen aan.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.