Logo
  • Blog
  • 28 juni 2016

HRM voor de toekomst - Herzien en up-to-date

De opdracht van HRM in dit tijdsgewricht, waarin de arbeidsmarkt drastisch wijzigt, is een belangrijke. Daarom werd 'HRM voor de toekomst' volledig herzien en bij de tijd gebracht.

Wereldwijd volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op. De ene innovatieve ontdekking is nog niet gedaan, of de volgende heeft haar alweer ingehaald. En allemaal hebben ze hun weerslag op de wellicht nog grotere verandering die HR in ons land te wachten staat: het slagveld dat zal plaatsvinden in het middensegment van de arbeidsmarkt. Met een kop waarin iedereen zo hoog mogelijk opgeleid wil zijn en aan de basis een enorme behoefte aan vakmensen, wordt het werk van de grote romp schaars. Binnen een paar jaar al zal dat worden uitgevoerd door robots. Miljoenen tot nu toe veilig geachte banen in het middensegment worden bedreigd. Daarbij opgeteld het feit dat in China de salarisdruk dusdanig toeneemt dat bedrijven dit laagbetaalde werk terug hierheen zullen halen, betekent dat er ook in ons land heel veel lopendebandwerk gedaan zal moeten worden. En dan komen er in 2020 ook nog eens niet langer ‘enkel’ oorlogs- en economische vluchtelingen onze kant op die allemaal aan het werk willen, maar worden zij massaal vergezeld door klimaatvluchtelingen.

Nieuwe ontwikkelingen dus een vernieuwd boek

Deze vierde, geheel herziene, druk van 'HRM voor de toekomst, op weg met de menselijke maat' gaat over de kracht van wederkerigheid tussen organisatie en medewerkers. Het motto is menselijke maat, al datgene wat binnen de maat van de menselijke vermogens en geaardheid ligt en verbonden is met het realiseren van duurzaam succes. Zonder beelden van de toekomst, zonder visie bungelt HRM en wordt een overgevoeligheid zichtbaar voor bevliegingen. Het gaat om een bijdrage te leveren aan het beter begrijpen en het met meer zin en zingeving de toekomst tegemoet te treden. Kernvragen zijn: Wat is de agenda voor HRM? Wie en hoe brengen we die agenda tot werkelijkheid? Hoe komen we uit bij de Menselijk Maat?

Talent maakt het verschil

Medewerkers moeten optimaal in staat gesteld worden om met competenties, motivatie in verbinding met collega’s en klanten te leveren wat nodig is. Klassieke hiërarchieën met directieve leiders zijn niet meer van deze tijd. Want de werkplek van de komende tijd, de organisatie van morgen, bestaat uit een veelheid van start-ups die klussen doen op basis van het beschikbare talent. Dat worden vloeibare structuren. Leren en ontwikkelen doe je dan samen met klanten. Als je daarin niet mee gaat dan komen de jongere generaties niet eens meer langs. Niet als medewerker en niet als klant.

Bang voor de toekomst?

Waar zijn we bang voor? Dat de tijd ons inhaalt? Natuurlijk niet, niets om bang van te worden. Ontwikkelen, verbinden, perspectieven bieden, persoonlijke groei, waarden van een mooier morgen, zijn juist wenkende mogelijkheden. De mens centraal, het talent centraal en geloof in eigen kunnen daar bedien je klanten mee.

HRM is een vak waar iedereen met bewondering en voldoening over mag spreken. Mensen maken het verschil, spreadsheets niet.

Hoe scherp is de snede?

Werkt HRM op het scherpst van de snede, verandert HRM mee? Welke toekomst dwingen we af en kunnen mensen dat aan? Wat zegt HRM daarover en moeten we wellicht meer doen met de menselijke maat? Veranderingen, veranderen, leiderschap, talenten, cultuur en motivatie moeten meer vanuit HRM ingevuld worden, anders blijft duurzaam succes uit. HR komt uit een wereld van het uitvoeren van de salarisadministratie, van beheer en van wet- en regelgeving. Allemaal zaken die je beter buiten de deur kunt leggen. Moet leggen, want dat kost je minder én je maakt minder fouten. HRM is niet de beste in je vak zijn, maar je vakkennis als beste kunnen vertalen en overdragen. De ander kunnen helpen de waarde daarvan over te dragen. Dat geeft HRM een uitdagende toekomst.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.