Logo
  • Opinie
  • 10 februari 2015

Kandidaten privacy, beschermt u die optimaal?

Technologie heeft ons leven een stuk eenvoudiger gemaakt; administratieve processen zijn geautomatiseerd en sollicitatieprocedures verlopen bijna geheel digitaal, u kunt zelfs de kandidaat op afstand interviewen met de opkomst van videorecruitment. Online zijn veel van onze gegevens op allerlei manieren toegankelijk, even zoeken op LinkedIn, een vacaturebank of zoeken via Google en u kunt van 80 procent van de kandidaten achterhalen waar ze werken en wat hun emailadres is en als u geluk heeft ook het mobiele nummer.

Maar de openbaarheid van gegevens is de laatste tijd veel in opspraak. Neem nou Google die bepaalde zaken op verzoek van personen moet wissen uit de zoekresultaten. Maar ook Social Media sites zijn vaak in het nieuws omdat ze de gegevens van profielen op allerlei manieren proberen te gebruiken voor commerciële doeleinde. Daarnaast komen er regelmatig berichten naar buiten dat er sites gehackt worden en persoonlijke gegevens worden gelekt.

Mensen worden kritischer

Door dit soort berichten en incidenten worden mensen zich steeds bewuster van de risico’s en kijken steeds kritischer naar de persoonlijke informatie die zij in de “cloud” achterlaten. Dit heeft gevolgen voor digitaal werven, steeds meer mensen schermen hun sociale netwerk profielen af of verwijderen ze helemaal. Ook laten ze niet zomaar hun gegevens achter op website die ze niet kennen of waar ze technische problemen op ondervinden.

Kandidaten privacy en de Wet Bescherming Persoonsgegevens

Natuurlijk gaat uw organisatie zorgvuldig om met de gegevens van kandidaten. Niet alleen de contactgegevens maar ook persoonlijke aantekeningen worden veilig opgeslagen. U gebruikt ze niet voor commerciële doeleinde en verkoopt de gegeven niet door aan andere partijen. Maar u heeft dit niet altijd in de hand, het gevaar dat iemand de gegevens wil stelen ligt altijd op de loer. Hoe kunt u voorkomen dat dit bij u gebeurt? Uiteraard zorgt u ervoor dat u werkt met alleen veilige systemen. En dat u gegevens niet langer bewaart dan strikt noodzakelijk is. Dit is niet alleen belangrijk om te doen uit veiligheidsoverweging maar is ook verplicht volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).

Voldoe eenvoudig aan de regelgeving

Maar weinig bedrijven voldoen aan deze plicht. Maar u moet zich realiseren dat kandidaten er steeds meer mee bezig zijn en er bewust van zijn dat hun gegevens ook in uw database worden bewaart. Er worden ook hoge boetes opgelegd als u niet aan deze verplichting voldoet. Maar wist u dat de software van Talentsoft de gegevens van kandidaten na een bepaalde tijd automatische anonimiseert? U voorkomt hiermee niet alleen hoge boetes maar de module zorgt er ook voor dat uw database overzichtelijk blijft. Met deze module onderhoudt u een actuele database zonder extra administratieve lasten.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.