Logo
  • Opinie
  • 17 juni 2021

Employer branding: zo bouw je aan een sterk werkgeversmerk

Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Om de juiste talenten aan te trekken, is het belangrijk dat de organisatie haar purpose en strategie vertaalt naar een goed en aansprekend verhaal met een aantrekkelijke belofte: de Employee Value Proposition (EVP).

Beloning, oftewel salaris in combinatie met secundaire arbeidsvoorwaarden, is vooralsnog belangrijk om voor een werkgever te kiezen, maar is niet meer de enige factor die potentiële medewerkers over de streep trekt. Heel veel andere factoren spelen mee in de keuze voor een werkgever, zoals de purpose – het hogere doel – van een organisatie en de betekenisvolle bijdrage die de potentiële medewerker kan leveren. Of de balans tussen werk en privé en de mogelijkheid tot flexwerken. Ook de werkplek en werkomgeving spelen mee in de overwegingen van de potentiële medewerker, net als de cultuur van de organisatie en de mensen die er werken, inclusief inspirerende en coachende leiders. Bovendien is professionele en persoonlijke ontwikkeling voor veel mensen een belangrijke drijfveer. Laat daarom zien hoe jouw organisatie (toekomstige) medewerkers daarin proactief faciliteert. Net als de aandacht die er is voor het onderwerp vitaliteit, zowel mentaal als fysiek. Al deze factoren zijn tegelijkertijd bepalend voor de ervaring van huidige medewerkers. Als alle factoren aansluiten op de wensen en behoeften van medewerkers, is er sprake van een ideale employee experience.

Een aantrekkelijk, maar eerlijk beeld

Om de juiste talenten aan te trekken, is het belangrijk dat de organisatie haar purpose en strategie vertaalt naar een goed en aansprekend verhaal met een aantrekkelijke belofte: de Employee Value Proposition (EVP). Ook is het van belang dat dit verhaal vanaf het allereerste moment doorklinkt in het contact met de potentiële medewerker. Dat kan onder meer via de ‘werken bij’-site, maar ook via online banners en eigen medewerkers: wat vertellen zij op een verjaardag over werken bij de organisatie? De eerste indruk is van groot belang voor de positionering als werkgever. Schets een aantrekkelijk, maar eerlijk beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Je wil vooral het juiste talent aantrekken; talent dat past bij jouw organisatie; talent met de juiste mindset en attitude, dat in staat is om op het juiste moment de juiste dingen te doen en op die manier een essentiële bijdrage kan leveren aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Het gevormde beeld bevestigen

Tijdens het sollicitatieproces leren de kandidaat en de organisatie elkaar beter kennen. Voor een optimale employee experience is het van essentieel belang dat het beeld dat de kandidaat vooraf heeft gevormd in dit proces wordt bevestigd en de werkgeversbelofte daadwerkelijk tot leven komt en betekenis krijgt. Hoe en waar ontvangt de organisatie de kandidaat? Hoe wordt het gesprek ingestoken? Waar staat het bedrijf voor en past dit bij de persoonlijke waarden van de kandidaat? Wat betekent de belofte voor deze specifieke kandidaat? Wat kan de kandidaat van de werkgever verwachten en andersom? In dit sollicitatieproces verkennen de kandidaat en de organisatie verder of zij een match zijn. Hiermee voorkom je dat verwachtingen en werkelijkheid van elkaar verschillen en een nieuwe medewerker binnen korte tijd de organisatie weer verlaat. Is een kandidaat niet geschikt? Wijs hem dan af, maar doe dat met respect. Zo kijkt de sollicitant met een positief gevoel op het sollicitatieproces en de organisatie terug.

De candidate journey

Het laden van een werkgeversmerk op de arbeidsmarkt is geen eenvoudige klus. Potentiële medewerkers hebben meerdere formele en informele contactmomenten met de organisatie nodig, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot solliciteren. Om te beginnen, moet de potentiële medewerker voldoende kennis hebben over de organisatie als werkgever: wat kan ik verwachten, wat heeft de organisatie mij te bieden, wat kan ik brengen? Vervolgens moet hij een positieve houding hebben ten opzichte van de organisatie. Kennis, houding en gedrag van potentiële medewerkers worden beïnvloed tijdens de verschillende contactmomenten in de eerste fase van de employee journey. Deze eerste fase wordt ook wel de candidate journey genoemd. Hoe positiever de set aan ervaringen die een potentiële medewerker opdoet tijdens dit onderdeel van de reis, hoe groter de kans dat hij uiteindelijk aan boord komt en perfect past bij jouw organisatie.

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.