Logo
  • Achtergrond
  • 16 juli 2019
  • Lonneke Gillissen (RBLG)

Social media binnen employer branding: een stappenplan

Voor potentiële medewerkers is het vaak lastig zich een beeld te vormen van hoe het is om bij een bepaalde organisatie te werken. Social media bieden organisaties de mogelijkheid een inkijkje te geven in hun organisatiecultuur. Om de juiste medewerkers aan te trekken is het voor organisaties dus belangrijk zich op social media goed te positioneren en een relatie op te bouwen met potentiële medewerkers. Hoe pakt u dit aan?

Beeld Social media binnen employer branding: een stappenplan

Medewerkers van een organisatie kunnen bijvoorbeeld via social media laten zien hoe hun werkweek eruitziet. Bovendien hebben social media een enorm bereik onder veel doelgroepen. Voor succesvolle employer branding in dit kader is het belangrijk dat uw medewerkers 'aligned' zijn. Hoe zorg je voor aligned medewerkers?

Leef je in in je werknemers door:

  • Te zorgen voor een goed verhaal dat inspireert
  • Dit te vertalen naar de verschillende doelgroepen
  • De relevantie van de boodschap helder te maken
  • Medewerkers communicatief vaardiger te maken
  • Te zorgen voor voorbeeldgedrag bij de top
  • Ervoor te zorgen dat managers begrijpen wat er van hen wordt verwacht

De zes stappen naar aligned (en blije) medewerkers

(doorloop deze stappen continu):

  1. Analyse - Luister naar wat er leeft en zorg dat je alles weet van je (potentiële) medewerkers
  2. Verhaal - Zorg voor een goed verhaal
  3. Strategie - Zorg voor een eenduidige strategie
  4. Concept - Zorg voor een sterk concept dat mensen daadwerkelijk verbindt en samenhang brengt in communicatie
  5. Uitwerking - Zorg voor een goede uitvoering
  6. Meten en bijsturen - En maak mensen daar deelgenoot van

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.