Logo
  • Nieuws
  • 20 augustus 2010
  • Mariel Hovemann

Risico’s outsourcing niet goed gemanaged

Meer dan de helft van de organisaties geeft toe dat ze meer training en ondersteuning kunnen gebruiken bij hun outsourcinginitiatieven. Dat bericht HR Zone naar aanleiding van een onderzoek door ESI International.

Beeld Risico’s outsourcing niet goed gemanaged

ESI ondervroeg 615 managers van organisaties uit de hele wereld. Het onderzoek ‘Risky Business: Organisational Effectiveness at Managing Risk of Outsourced Projects’ laat zien dat minder dan de helft van de organisaties effectief omgaat met de risico’s die outsourcingprojecten met zich meebrengen.
 

Risicomanagement

Van de ondervraagden gaf 54 procent toe ‘niet erg’ of ‘maar een beetje’ uit de voeten te kunnen met risicomanagement. Een kleine 37 procent ziet zichzelf als succesvol op dit gebied. Slechts 6 procent gaf aan zeer competent te zijn. 
 

Outsourcingrisico's

De grootste outsourcingrisico’s zijn verlies van kwaliteit van het product of service (70 procent) en vertraging in de verkoop (63 procent). 61 procent vreest geen helder projectplan te hebben en 50 procent ziet slecht verkoopmanagement als een van de grootste risico’s.
 

Doelstellingen ontbreken

Een helder projectplan is van groot belang om outsourcing te laten slagen. Toch geeft driekwart van de ondervraagden aan dat ze niet altijd duidelijk vastleggen wat de verwachtingen zijn. Slechts een derde spreekt heldere financiële doelstellingen af. Doelstellingen die 32 procent achteraf niet evalueert.
 

Training en begeleiding

Van de ondervraagden gaf 61 procent toe meer training en begeleiding op het gebied van risicomanagement nodig te hebben. 51 procent kan hulp gebruiken bij het managen van de kwaliteit van de service. En 47 procent zegt wat te hebben aan best practices.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.