Logo
  • Achtergrond
  • 23 december 2016
  • Xavier Biermez

Geef kansen aan álle werknemers op de werkvloer

Of het nu gaat om mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, vaak hebben ze moeite met het vinden van een baan. Deze werknemers zijn echter minstens even gemotiveerd als ‘gezonde’ werknemers om aan de slag te gaan. Daarnaast leidt diversiteit op de werkvloer tot meer dynamiek en innovatief denken. Het is de taak van de werkgever om een omgeving te creëren die werknemers in staat stelt om hun vaardigheden optimaal in te zetten, zonder daarbij iemand uit te sluiten. En dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Beeld Geef kansen aan álle werknemers op de werkvloer

We brengen veel tijd door op ons werk. Steeds meer technologische ontwikkelingen dragen er toe bij dat iedereen onafhankelijk, zonder hulp, kan werken. De benodigdheden om werknemers met een beperking te kunnen laten werken, zijn echter anders dan die van werknemers zonder beperking. En dat schrikt sommige werkgevers af. Deze barrière moet worden weggenomen. Of het nu gaat om computers, telefoons of printsystemen, IT-apparatuur op de werkvloer moet toegankelijk zijn voor iedereen.

Gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit zijn twee belangrijke vereisten bij het ontwikkelen van nieuwe IT-producten en -diensten. Door het voor werknemers zo eenvoudig mogelijk te maken om nieuwe producten en diensten te gebruiken, is de leercurve minder steil. Het kost daardoor minder tijd en moeite om een dienst of apparaat te introduceren op de werkvloer. Het ontwikkelen van IT-oplossingen onder het motto ‘know one, operate many’, is een eenvoudige manier om als IT-leverancier een steentje bij te dragen. Concreet betekent dit dat gebruikers als zij weten hoe ze één specifiek apparaat moeten bedienen, ook aan de slag kunnen met andere systemen.

Praktische aanpassingen

Daarnaast kunnen een aantal praktische features enorm helpen bij het verbeteren van de toegankelijkheid van producten en diensten. Bij een multifunctioneel printsysteem, kan een bredere touchscreen met kantelmogelijkheid er bijvoorbeeld voor zorgen dat een rolstoelgebruiker het apparaat kan bedienen. Of zorg ervoor dat een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet, aan een systeem kan worden gekoppeld zodat bediening op afstand mogelijk is.

Voor medewerkers met een visuele beperking zijn aanraakschermen moeilijker te bedienen. Om dit te verhelpen kunnen organisaties gebruikmaken van spraakbediening via een app voor het bedienen van systemen, of ‘scan-to-voice’-software die het juist mogelijk maakt om scans en schermen af te lezen. Eenvoudige toepassing van folies in braille voor bedieningspanelen, de functie om letters en cijfers op displays te vergoten en speciale toepassingen voor werknemers die kleurenblind zijn, dragen allemaal bij aan toegankelijkheid van apparatuur.

Geef ook medewerkers met een beperking de mogelijkheid om mee te draaien binnen de organisatie. De ontwikkelingen op het gebied van ICT komen steeds meer tegemoet aan de wensen en behoeften van deze groep medewerkers. Verdiep je in de technologische mogelijkheden en creëer een werkomgeving die toegankelijk is voor iedereen.

Xavier Biermez is CEO van Konica Minolta Business Solutions België en Nederland

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.