Logo
  • Blog
  • 29 januari 2013

Wat maakt nou de prijsverschillen in coaching?

Laatst sprak ik een gemeentesecretaris over de prijsverschillen die hij aantrof in de verschillende offertes van coaches voor coachtrajecten die hij wilde afsluiten voor een aantal medewerkers. Het waren verschillende coachvragen op verschillende niveaus in de organisatie, geoffreerd door een drietal coaches.

Ik heb het hem als volgt uitgelegd:

Een medewerker die bestaande informatie invult in een Excel-sheet krijgt een ander salaris dan een medewerker die het Excel-sheet heeft ontworpen en of dan de medewerker die de informatie heeft verzamelt. De medewerker die vervolgens alle sheets van de afdeling bij elkaar legt en de data interpreteert naar de beleidsplannen van de gemeente, krijgt waarschijnlijk weer een hogere maandelijkse beloning. Vervolgens krijgt degene die een besluit durft te nemen naar aanleiding van alle sheets van alle afdelingen weer een andere, vaak hogere beloning.

Alle medewerkers hebben in het proces van besluitvorming een cruciale rol! Zonder informatie geen besluit, zonder sheets geen structuur in de data, en zo voorts! Toch hangen we aan de ene “dienstverlening” een ander prijsplaatje dan aan de andere.


Niveaus van kunde, kennis en ervaring in coaching:

Hetzelfde geldt ook voor alle dienstverlening onder de noemer “coaching”. Daarmee is de ene dienstverlening niet beter of slechter dan de andere. Het gaat om het niveau van inzetbaarheid, de waarde die de organisatie toekent aan de dienstverlening, de impact die het heeft op de hele organisatie, of slechts op een deel daarvan, en zo voorts.

Een coach die iemand leert hoe hij of zij beter een vergadering voorzit, heeft waarde. Een coach die een leidinggevende begeleidt in de transformatie naar authenticiteit in zijn of haar functioneren heeft waarde. Het niveau van kennis, ervaring en kunde van de coaches kan flink verschillen en daar staat een ander tarief tegenover.


Matching op het juiste niveau voor de juiste coachvraag:

De gemeentesecretaris snapte waarom hij van de drie coaches zo’n gevarieerd aanbod had ontvangen. Hij kon het nu in duidelijk perspectief plaatsen en snapte waarom hij de duurdere coach niet alleen maar op prijs kon vergelijken met de goedkopere. Hij begreep dat er meer criteria waren om op te selecteren!

Bij elke coachvraag hoort ook een andere lengte van het traject, met andere tussenposes tussen de gesprekken in, met andere coachopdrachten, met een ander accent op resultaat.

Het is een ware kunst geworden in het grote aanbod van coachdiensten om de juiste coach voor de juiste coachvraag te selecteren. Waar gaat de vraag precies over en op welk niveau zoeken we daarvoor een coach? En welke prijs is daar dan weer passend bij?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.