Logo
  • Nieuws
  • 21 februari 2008
  • Peter van den Hout

Wat doet ú om medewerkers tevreden te houden?

Om de medewerkertevredenheid te bevorderen stimuleert 66 procent van de P&O’ers een open en collegiale sfeer op de werkvloer en onderzoekt slechts een kwart van alle organisaties jaarlijks de tevredenheid onder medewerkers. Dit komt naar voren in het nieuwste HRpraktijk Panel-onderzoek dat is gehouden onder ruim 600 P&O’ers.

Beeld Wat doet ú om medewerkers tevreden te houden?

“Medewerkertevredenheid meten heeft alleen zin als je daadwerkelijk maatregelen kunt nemen om eventuele oorzaken van ontevredenheid weg te nemen,” stelt organisatieadviseur Jelle Dijkstra. “Heb je die middelen dan kun je zeker effect bereiken.”

 

Dialoog aangaan

Andere maatregelen die werkgevers treffen om medewerkers tevreden te houden zijn: leidinggevenden trainen in de begeleiding van medewerkers (53 procent), meer tijd en persoonlijke aandacht voor medewerkers (47 procent), het actief verbeteren van de balans werk-privé, bijvoorbeeld door flexibele werktijden, thuiswerken, kinderopvang et cetera (44 procent).

 

“Mijn idee is dat organisaties en met name leidinggevenden veel meer de dialoog moeten aangaan met de medewerkers om te weten wat hun werkelijke drijfveren  zijn,” aldus voormalig HR-directeur ING Retail Ton Hopmans. “Anders bedenk je oplossingen die averechts werken.”

 

Constructieve feedback

Voor het verbeteren van de betrokkenheid onder medewerkers, kiezen de grootste bedrijven er gemiddeld het meest voor om leidinggevenden te trainen in het geven van constructieve feedback (tot 60 procent), medewerkers voor te lichten over het belang van hun eigen inzetbaarheid (tot 57 procent) en het implementeren van leiderschapsprogramma's (tot 50 procent).

 

“Leiderschapsprogramma’s helpen ook om leidinggevenden zelf betrokken te houden en maken organisaties ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt voor deze groep”, aldus Pieter van Geet, directeur van Finance Ventures.

 

Tips om medewerkers te binden

  1. Zorg dat u nieuwe en huidige medewerkers écht iets te bieden heeft in de sfeer van persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling.
  2. Doe aan schaalverkleing en creëer kleinschalige samenwerkingsverbanden waar medewerkers rechtstreeks met elkaar en met klanten kunnen samenwerken.
  3. Stimuleer leidinggevenden om dagelijks op de werkvloer aanwezig te zijn en met medewerkers en klanten te communiceren.

 

Wilt u ook uw meningen en ervaringen met ruim 1500 vakgenoten delen? Meld u dan aan voor het HRpraktijk Panel.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.