Logo
  • Nieuws
  • 10 augustus 2017

Effectiviteit serious gaming wetenschappelijk aangetoond

Je vak leren én verbeteren door te spelen. Serious gaming is voor steeds meer organisaties geen ver van mijn bed show meer. Van een serious game die wordt gebruikt in de medische sector is de effectiviteit nu ook wetenschappelijk gevalideerd. 

Beeld Effectiviteit serious gaming wetenschappelijk aangetoond

VirtualMedSchool ontwikkelde in samenwerking met onder meer het Erasmus MC een computerspel. Daarmee trainen artsen in opleiding hoe zij op de spoedeisende hulp met verschillende soorten patiënten moeten omgaan. Alle medische handelingen en de gebruikte tijd worden vertaald naar beloningen en scores. Die bepalen of een deelnemer klaar is voor het volgende level. Dit virtuele spel is de eerste serious game in Nederland waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is gevalideerd. Het spel wordt gedaan door zo´n zesduizend gebruikers in Nederland en daarbuiten, die achter het beeldscherm spelenderwijs leren en dat vaak heel fanatiek doen, soms tot diep in de nacht. Op hun eigen plek en in eigen tempo.

Ronald Nanninga van VirtualMedSchool: "We vinden het heel gewoon dat piloten trainen op een flightsimulator, dus vroegen we ons af waarom dat niet gold voor artsen en verpleegkundigen. De voordelen van zo´n professioneel spel zijn duidelijk. Het is schaalbaar, je zit niet vast aan een plek en de kwaliteit van de docent, en de deelnemers leren spelenderwijs. Ze verrichten alle handelingen en zien daarvan meteen het effect. Het is leren door te doen en te proberen, iets wat met echte patiënten natuurlijk nooit op deze manier zou kunnen."

Beoordelingsgesprekken oefenen

Het succes van zijn VirtualMedSchool staat niet op zichzelf. De laatste jaren melden zich steeds meer bedrijven op de markt met al dan niet op maat gemaakte games. Ze worden aangeboden voor de pc of de smartphone, en soms in combinatie met een Virtual Reality-bril. Met de interactieve spellen worden productieprocessen en fysieke werkomgevingen nagebootst. De deelnemers leren hoe zij met apparatuur en machines moeten omgaan, maar ook hoe zij grip kunnen krijgen op de interactie tussen twee of meerdere personen.

Er zijn applicaties die specifiek gericht zijn op het omgaan met agressieve klanten, op het praten met ondernemers met bijzondere kredietvragen, spellen die het personeel bewust maken van de noodzaak van digitale veiligheid, of die het personeel trainen in gesprekken met klanten uit verschillende doelgroepen. Er zijn inmiddels zelfs toepassingen waarmee je complete beoordelingsgesprekken kunt oefenen. Nanninga: "Dit werkt met een VR-bril. Je zit tegenover iemand, die op verschillende manieren reageert. Na tien minuten vergeet je dat je een bril op hebt en zit je voor jouw gevoel echte gesprekken te oefenen."

Leermogelijkheden serious gaming

Hoe ontwikkel je een succesvolle game? Hoe zorg je voor de juiste verhouding tussen wat technisch mogelijk is en wat je leerdoelen zijn? Maak je wel of niet gebruik van Virtual Reality? Wat zijn de lessons learned bij de ontwikkeling van een serious game? Hoe bepaal je de effectiviteit van een serious game? Op het event Tomorrow@work op 16 november 2017 geeft Ronald Nanninga antwoordt op deze en meer vragen over de leermogelijkheden van serious gaming.

Producttips