Logo
  • Opinie
  • 9 januari 2018

De 4 sleutels voor geluk op het werk

Als organisatie inzetten op werkgeluk zorgt dat voor tevreden medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, maar hoe zet je zo’n beweging in gang?

‘Geluk is geen luxe-product,’ aldus Gea Peper van het HappinessBureau. De gedachte hierachter? Niet als alles is geregeld binnen de organisatie gaan nadenken over het geluk en welzijn voor je medewerkers. Draai dat om, geluk moet in de basis van een organisatie zitten, neem het als vertrekpunt, bij alles wat je doet, zo vertelt ze in een interview in PW.. Jarenlang heeft Gea gewerkt als leidinggevende en teams aangestuurd. De ‘oude’ werkprocessen maakt haar medewerkers echter niet gelukkig en toen is ze de zoektocht gestart naar ‘hoe’ gelukkiger te werken.

Hoe integreer je werkgeluk?

Belangrijk kanttekening hierbij is dat het uiteraard het meest eenvoudig is als je vanaf de start werkgeluk in het DNA van je bedrijf nestelt, zoals bijvoorbeeld Buurtzorg dat doet. Maar ook in een bestaande organisatie kan je werkgeluk integreren. Echter, support is wel gevraagd, het management moet er voor openstaan. Als de leiders van een organisatie om welke reden dan ook zich verzetten tegen het integreren van werkgeluk wordt het erg lastig om blijvende verandering door te voeren en is het wellicht effectiever om een andere werkgever te zoeken. Als het management openstaat voor input voor werkgeluk zijn er twee zaken van groot belang:

1 - Aansprekende visie

Stel gezamenlijk een visie op hoe werkgeluk te integreren in de organisatie en neem iedereen daar in mee.

2 - Kleine stappen

Investeren in werkgeluk betekent verandering en verandering is niet voor elke collega makkelijk te adopteren. Zorg dus voor kleine stappen en laat je collega’s wennen.

Als er een gedeelde visie is om aan de slag te gaan met werkgeluk en er worden kleine stappen gezet kan gezamenlijk worden gewerkt aan de 4 sleutels voor werkgeluk.

4 sleutels voor werkgeluk

P - Purpose

Om werkgeluk te ervaren is het belangrijk dat de organisatie een hoger doel heeft, een ‘why’, waar het in gelooft. Voor medewerkers is het belangrijk dat zij zich goed kunnen vinden in dit hogere doel. Mensen willen het gevoel hebben dat ze waarde toevoegen. Op deze manier zullen ze er met plezier over vertellen. Als organisatie faciliteer je dat door een duidelijke reden van bestaan. Laat daarnaast zien hoe hun specifieke baan bijdraagt aan deze purpose.

F – Flow

Om in een flow te komen is het belangrijk dat medewerkers gebruik maken van hun talenten en uitgaan van hun passies, zo raak je intrinsiek gemotiveerd. Daarnaast is autonomie en waardering een factor die meespeelt voor flow. Je wil in je werk vertrouwen krijgen vanuit je leidinggevende zodat je de vrijheid om de zaken zo aan te vliegen waarop jij denkt dat het het beste is. Waardering is vervolgens een grote stimulans. Successen moeten om die reden ook gevierd worden, focus op wat goed gaat. Onze hersens zijn namelijk zo geprogrammeerd dat de zaken die niet goed gaan extra aandacht krijgen maar dit gaat ten koste van onze flow.
Een mooi voorbeeld van hoe passie kan worden gestimuleerd op de werkvloer is hoe een organisatie en collega de ruimte gaf om yoga-lessen te geven aan het overige personeel.

FF - Fun & Friendship

Mensen zijn sociale dieren en we hebben verbinding en erkenning nodig van de mensen om ons heen. Kortom: plezier hebben met je collega’s is behalve leuk ook ontzettend belangrijk. Zoek die connectie dus ook op in het werk. Om die reden is het ook van belang om goed te selecteren wie er in een organisatie komen te werken. De medewerkers bepalen het succes en hoe groter de verbondenheid onderling hoe beter het resultaat.
Vervolgens moet het plezier hebben en lachen worden gestimuleerd. Elke organisatie kan hier nog in verbeteren. Bij Zappos hebben ze laatst twee echte lama’s het kantoor binnen gesleept en bij weer een andere organisatie stond de CEO ’s ochtends in de hal ineens pannenkoeken te bakken. Het zijn onverwachte dingen waardoor je het naar je zin blijft houden en trots wordt op je organisatie. Gea legt ook de: ‘Do Good, Feel Good’ actie uit waarbij collega’s aan elkaar middels een briefje een aanbieding kunnen doen. Als je een interessant aanbod tegenkomt neem je contact op met die collega. Het zorgt voor leuke momenten en stimuleert ontmoetingen met collega’s die je anders niet zo vaak tegenkomt.

Producttips