Logo
  • Opinie
  • 25 maart 2016

6 redenen waarom geen multinational aan e-training ontkomt

Laat ik maar met de deur in huis vallen: als moderne multinational kun je eigenlijk niet meer om online training heen. Natuurlijk varieert de impact per sector en organisatie, maar op internationaal vlak zijn de voordelen ten opzichte van conventionele training simpelweg te groot. We bespreken de belangrijkste.

1. Eén overzicht van wereldwijde soft skills

In het analyseren en automatiseren van wereldwijde kennisniveaus zorgde e-learning eerder al voor een grote slag. E-training biedt nu dezelfde mogelijkheden voor communicatieve vaardigheden. Grip hebben op al je globale opleidingen en een centraal overzicht van niveaus van soft skills per regio, afdeling, team en individu genereert een nog nooit vertoond en verslavend inzicht.

2. Een consistent verhaal

Elke branded multinational - autonoom of door overnames gegroeid – wil dat de kernwaarden consistent terugkomen in stijl en communicatie van alle 20.000 of 100.000 medewerkers wereldwijd. Dat bereik je niet door regional directors driejaarlijks naar het hoofdkantoor te halen. Noch door een manual en e-learning met 'how to behave'. Het vergt consequente training en toetsing van iedereen. Dat was en is offline kansloos of onbetaalbaar, maar online effectief en binnen bereik.

3. Act local

Hoe globaal je ook georganiseerd bent, als je lokale klanten bedient, moet je aansluiten bij hun taal en cultuur. De situaties en het normatieve kader moeten dus verschillen tussen Venezuela en Polen. Maar de kwaliteit niet! Niemand heeft behoefte aan een ratjetoe van leermethoden en willekeurig gekozen acteurs en trainers. Met e-training implementeer je per regio een solide basis en maak je precies lokaal wat lokaal moet zijn: herkenbare rollenspellen en toetsbare competenties.

4. Data slim inzetten

Ik had het al over data. Informatie is één, het combineren en gebruiken ervan is een tweede. De potentie van HR analytics, bijvoorbeeld via interne benchmarking, is enorm. Het begint met het stellen van de norm voor communicatieve vaardigheden en het trainen en toetsen ervan. Op basis hiervan kunnen verbanden worden gelegd tussen onder andere vaardigheidsniveaus en prestaties in termen van sales, klanttevredenheid, retentie en verzuim in verschillende regio’s of afdelingen. Slim gebruik van data om zowel individuen als KPI’s te ontwikkelen. HR was nog nooit zo strategisch.

5. Optimale interne communicatie

Ook binnen de organisatie zelf hebben multinationals te maken met verschillende culturen en communicatieve verwachtingen. Enerzijds kan hierin tot een bepaald niveau eenzelfde norm getrokken, getraind en getoetst worden, waarvoor wereldwijd exact dezelfde training onmisbaar is. Anderzijds betekent dit ook dat werknemers zich bewust moeten zijn van onderlinge verschillen en hierop moeten kunnen inspelen in hun communicatie. Ook dat vraagt om oefening bij gebrek aan ervaring. Onbeperkte oefening die geboden wordt door videorollenspellen.

6. Bespaar tijd en kosten

Naast online contact en massale uitwisseling van video roleplays, blijft face to face contact nodig. Maar met e-training is het direct niveau 2.0. Omdat de manager begrip heeft en geoefend is, bereikt hij de ander en zijn doelen veel gerichter. Onderweg naar een meeting in Miami of Bangkok traint hij zichzelf op 10 kilometer hoogte in cultuur en closingtechniek, om direct na aankomst de deal te sluiten.

Heb je zelf ervaring binnen een multinational, of zie je andere punten van belang? Reageer!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.