Logo
  • Nieuws
  • 6 maart 2009
  • David Davidson

Verkoopbonussen niet omhoog ondanks crisis

Ondernemingen passen hun bonusregeling voor verkoopmedewerkers niet aan naar aanleiding van de economische tegenwind. Dat blijkt uit de driemaandelijkse enquête van human resource adviesbureau Towers Perrin.

Beeld Verkoopbonussen niet omhoog ondanks crisis

Slechts 2 procent van de bedrijven past de bonussen wel aan. Meer dan de helft van de ondernemingen heeft zelfs helemaal geen bonusregeling voor verkopers. Volgens Towers Perrin is dat opmerkelijk, omdat volgens hem in economisch slechte tijden het succes van een bedrijf meer dan gewoonlijk bepaald wordt door het succes van de verkoopafdeling.

 

Opvallend is dat in de high-tech sector 57 procent van de bedrijven een apart bonusplan voor salesmedewerkers heeft, terwijl dat percentage in andere sectoren op 37 procent ligt.

 

Agressief belonen

De high-tech sector blijkt ook agressiever te belonen dan andere sectoren: 69 procent van deze ondernemingen kiest voor een variabel deel van het inkomen van meer dan 20 procent. Overigens ligt het maximaal te verdienen inkomen in de branche net zo hoog als in andere sectoren, alleen is een groter deel van de verdiensten verkoopafhankelijk.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.