Logo
  • Nieuws
  • 30 november 2010
  • Dagmar Hendriks

Nieuwe trend: Angelsaksisch belonen

Nederlandse bedrijven neigen steeds vaker naar het belonen van hun werknemers volgens het Angelsaksische model. Binnen dat model ligt er meer nadruk op het individu, op de waarde in de markt en op prestatiebeloning.

Beeld Nieuwe trend: Angelsaksisch belonen

Dit blijkt uit recent onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group onder honderd HR-functionarissen van grotere bedrijven in Nederland. Het onderzoek toont aan dat er in Nederland een sterke trend gaande is van het vooropstellen van het individu in plaats van de tot nu toe geldende collectiviteit.

 

De trend naar individualisering wordt versterkt doordat het beloningsbeleid voor steeds meer Nederlandse werknemers op een hoofdkantoor buiten ons land wordt bepaald. Bovendien zijn veel organisaties tot op afdelingsniveau internationaal georganiseerd.

 

Cohesie onder druk

Nu Nederland steeds meer een diensteneconomie aan het worden is, maken individuen steeds vaker het verschil. Loek Bosman, managing consultant bij Hay Group vertelt: “We zien het ook aan de toename van het aantal zzp’ers, een beweging die – ondanks enige vertraging door de recessie – doorzet. Zeker als het gaat om goed opgeleide professionals. Dit zet de traditionele collectieve gedachte en de cohesie in Nederlandse bedrijven onder druk. Het vraagt om innovatieve manieren voor het creëren van betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf, te beginnen bij de managementstijl.”

 

Bosman besluit: “Het is essentieel te weten wat deze mensen bindt en hoe voorkomen wordt dat beloningsverschillen de samenwerking in de weg staan. Beloningsbeleid moet hierin voorwaardenscheppend zijn. Dat gaat naar mijn mening veel verder dan slechts het volgen van de markt. Daarmee doe je jezelf als bedrijf echt ontzettend tekort.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.