Logo
  • Nieuws
  • 29 juni 2009
  • Peter van den Hout

Nieuwe generatie commissarissen moet bonusexcessen uitbannen

Om bonusexcessen voortaan uit te bannen, moeten de Raden van Commissarissen van de meeste grote bedrijven in Nederland grondig op de schop. De huidige generatie commissarissen is voor een groot deel gestoeld op het old boys network, waarin te weinig ruimte is voor tegenspraak en kritiek op de Raden van Bestuur.

Beeld Nieuwe generatie commissarissen moet bonusexcessen uitbannen

Dit blijkt uit het beloningsdebat dat het tijdschrift HR Strategie onlangs hield met diverse kopstukken uit het bedrijfsleven. “De gemiddelde Raad van Commissarissen bestaat uit mannen die uit hetzelfde kringetje komen, elkaar spreken op de golfcourse en elkaar niet voor het hoofd willen stoten. Het is moeilijk voor deze mensen om hun rug recht te houden wanneer ze flink tegengas krijgen.” Aldus Pauline van der Meer Mohr, managing partner van Amstelbridge Human Capital Strategies en voormalig topbestuurder van ABN AMRO. “Zolang er nog geen kritische massa is van niet bange vrijdenkende commissarissen, zal er niet veel veranderen.”

 

Dramatische daling bonussen

Naast de samenstelling van de Raad, is ook een verregaande professionalisering van de commissarissen gewenst, zo komt in het debat naar voren. “Het lijkt me een goede zaak om meer discretionaire bevoegdheid bij de Raad van Commissarissen te leggen,” bepleit Martin Meijer, bestuurslid van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD). Volgens Rogier Noordenbos, managing director bij Berenschot Belonen, betekent dit dat de variabele beloningen van bestuurders wel eens dramatisch omlaag kunnen gaan. “Ik zie commissarissen nog niet zo gauw van die hoge bonussen uitdelen. En komen daar die topbestuurders nog wel hun bed voor uit?”

 

Op www.hrpraktijk.nl/bonussen kunt u de tekst van het debat lezen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.