Logo
  • Nieuws
  • 9 november 2009
  • Lianne Bouman

Met werkroosters voorkomt u naheffingen

De strakke negen tot vijf-cultuur is achterhaald. Steeds vaker hebben werknemers in bedrijven geen vaste werktijden. Wist u dat werkroosters dan een must zijn en een belangrijk onderdeel van de administratie vormen?

Beeld Met werkroosters voorkomt u naheffingen

Als u bezoek krijgt van de Arbeidsinspectie, vraagt de inspecteur gegarandeerd naar de werkroosters. Bij een looncontrole is ook de controlerend belastingambtenaar erin geïnteresseerd, in verband met de te verlonen uren van de werknemers. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Haarlem (LJN: BJ5611).

 

Uren verlonen

Tijdens een controle van de Belastingdienst bij een Chinees restaurant kon de werkgever geen ordentelijke administratie van de werkroosters tonen. Daardoor kreeg de inspecteur geen goed beeld van het aantal gewerkte en daarmee te verlonen uren van de werknemers. In de administratie ontbraken aantekeningen over gewerkte uren en werkroosters.

 

De werkgever verdedigde zich hiervoor door aan te voeren dat hij er het belang niet van inzag, omdat er toch regelmatig van de werkroosters werd afgeweken. De inspecteur legde de werkgever desondanks naheffingen op. De werkgever stapte naar de rechtbank, die vervolgens de inspecteur in het gelijk stelde.

 

Geen vaste werktijden

De rechter voerde aan dat werkroosters voor ondernemingen waarin geen vaste werktijden worden gehanteerd, onmisbaar zijn voor de loonadministratie. Los daarvan, als er geen werkroosters zijn, kan de inspecteur deze ook niet eisen. Dan behoren deze roosters niet tot de gegevensdragers van de onderneming.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.