Logo
  • Nieuws
  • 16 februari 2012
  • Mariel Hovemann

Loonbegrip wordt uniform, maar loonstroken niet

De Wet Uniformering Loonbegrip (WUL), die de loonstrook eenvoudiger moet maken, streeft zijn doel voorbij. Dat stelt advocaat-belastingdeskundige Gerard van Westen in het whitepaper ‘Uniformering van het loonbegrip en loonsomheffing: wordt de loonadministratie eenvoudiger?’, gepubliceerd door salaris- en HR-dienstverlener ADP. Volgens Van Westen is de WUL een stap in de goede richting om de loonstrook inzichtelijker te maken, maar blijven belangrijke obstakels en politieke inmenging in de Wet op de loonbelasting echte vereenvoudiging in de weg staan.

Beeld Loonbegrip wordt uniform, maar loonstroken niet

Daarbij komt dat de achterliggende berekeningen voor werkgevers niet wezenlijk veranderen en dat veel van de aangekondigde wijzigingen sowieso door salarisapplicaties worden afgevangen. Verder blijven werkgevers en werknemers geconfronteerd met allerlei andere soorten regelingen, zoals CAO- en/of pensioenregelingen, bedrijfsspecifieke arbeidsvoorwaarden of individuele arbeidsvoorwaarden die ieder weer hun eigen problematiek hebben. De gemiddelde loonstrook bevat veel meer dan alleen de belastinginhoudingen.

De WUL wordt per 1 januari 2013 ingevoerd, zo is eerder deze maand per Koninklijk Besluit bekend gemaakt.

Auto van de zaak

Met de invoering van de WUL worden de loonbelasting, premies volks- en werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage van de Zorgverzekeringswet voortaan over bijna helemaal dezelfde grondslag geheven. Zo gaat bijvoorbeeld de auto van de zaak ook tot de grondslag voor de premies werknemersverzekeringen behoren, en bouwt een werknemer over dit loonvoordeel dus ook uitkeringsrechten op.


 

Verplaatst naar werknemer

Volgens de regering is de WUL een noodzakelijke eerste opstap naar één overkoepelende loonsomheffing. In welke vorm zo’n loonsomheffing kan worden ingevoerd, is volgens Van Westen niet duidelijk. Wel is duidelijk dat, zonder aanvullende maatregelen, veel fiscale berekeningen die de werkgever nu doet, worden verplaatst naar de werknemer bij de aangifte van de inkomstenbelasting. Van Westen wijst er in het whitepaper op dat juist dit de reden was voor de Studiecommissie Belastingstelsel om in 2010 aan de toenmalige staatssecretaris van Financiën De Jager te adviseren af te zien van de invoering van een loonsomheffing. De verschuiving van administratieve lasten naar de burger wordt ook als een van de obstakels gezien in het rapport ‘Verkenning loonsomheffing’, dat recent door het Ministerie van Financiën is gepubliceerd.

Belangrijke obstakels

Na invoering van de wet Walvis (Wet Administratieve Lastenverlichting en Vereenvoudiging In Sociale verzekeringswetten) in 2005 bleven vijf punten over waar het premieloon afwijkt van het fiscale loon. Hierdoor zijn de berekeningen achter de loonstrook verschillend en oogt de loonstrook zelf ingewikkeld. De WUL is erop gericht om deze vijf punten weg te nemen. Twee belangrijke obstakels blijven echter staan. Zo blijven loon uit een vroegere dienstbetrekking, zoals een pensioenuitkering, en eindheffingloon uitgezonderd van het premieloon.

Nieuwe wijze van heffen

Het wegnemen van de drie andere obstakels heeft maar een beperkt effect. Zo is de inleg voor de levensloopregeling eigenlijk nooit echt populair geworden. Ook de uniformering van grondslag voor de bijdrage Zorgverzekeringswet (ZVW), heeft een kanttekening. Voor het slagen hiervan moet een heel nieuwe wijze van heffen van de ZVW worden ingevoerd aldus Van Westen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.