Logo
  • Nieuws
  • 21 december 2009
  • Manon Schuttrups

Geen loonsverhoging? Prima, zolang dat ook voor het management geldt!

Slechts 15 procent van de werknemers verwacht volgend jaar een salarisverhoging naast de inflatiecorrectie. En 37 procent verwacht helemaal geen verhoging. De realiteitszin over de crisis lijkt daarmee groter te zijn geworden, want twee jaar geleden hield nog maar 18 procent er rekening mee geen salarisverhoging te zullen krijgen.

Beeld Geen loonsverhoging? Prima, zolang dat ook voor het management geldt!

Deze cijfers zijn de belangrijkste uitkomsten van de Randstad Werkmonitor, uitgevoerd door Blauw Research onder 874 werkenden. Hierin werd de stemming gepeild onder werkenden over hun positie in de huidige economische situatie. De conclusie: werknemers beseffen heel goed in welk economisch klimaat Nederland zich op dit moment bevindt. Het vertrouwen in het vinden van een andere baan blijft daarbij onveranderd laag en een kwart houdt er rekening mee binnen een half jaar ontslagen te kunnen worden.

 

Maatregelen onvermijdelijk

48 procent van de werknemers in het bedrijfsleven geeft aan dat er binnen hun organisatie minder werk is door de crisis. Bij bijna de helft van deze organisaties zijn al ontslagen gevallen. Bijna 4 op de 10 werknemers heeft er weinig vertrouwen binnen een half jaar een nieuwe baan te kunnen vinden. Dit vertrouwen staat op het laagste punt sinds 2003. Ook de kans op ontslag is volgens hen hoog. Door deze onzekerheid zijn werknemers realistisch ten opzichte van eventuele maatregelen die de werkgever moet nemen. Zo vindt bijvoorbeeld 48 procent dat impopulaire maatregelen onvermijdelijk zijn door de crisis. Slechts een derde vindt maatregelen overbodig.

 

Omscholing

Ook tonen werknemers tonen begrip voor minder of geen salarisverhoging. En ook tijdelijk ergens anders werken om later weer terug te kunnen keren, is voor tweederde eventueel acceptabel. Daarnaast staat 86 procent niet afwijzend tegenover omscholing om ander werk te kunnen doen bij de huidige werkgever of sneller een nieuwe baan te vinden.

 

Een belangrijke voorwaarde voor het accepteren van dergelijke maatregelen is dat ook managers hun steentje bijdragen en zelf inleveren. Begrip en vertrouwen in de werkgever is er dus zeker, zolang men een solidariteitsgevoel heeft binnen de organisatie.

 

Optimisme

Ondanks alles blijven werkenden vrij optimistisch. Een groot deel van denkt dat dieptepunt is bereikt; slechts 13 procent verwacht dat het in het komende jaar (nog) slechter met het bedrijf zal gaan dan nu. Opvallend is dat met name werknemers binnen de overheid en andere non-profitorganisaties dit denken. De sector die nu het zwaarst lijkt te zijn getroffen door de crisis, de dienstverlening, heeft de meest optimistische werknemers. Maar liefst 50 procent verwacht dat het volgend jaar beter zal gaan. Zij verwachten dat het dieptepunt dan is bereikt.

 

Verder bleek:

- Met de helft van de organisaties waar de ondervraagde werknemers in dienst zijn, gaat het niet goed. Ruim 4 op de 10 geeft aan dat dit (mede) door de kredietcrisis komt. Maar liefst 64 procent van de mensen die binnen de dienstverlening werkt, geeft aan dat het slecht tot redelijk gaat met hun organisatie.

- Per saldo hebben meer mensen bewondering voor hun werkgever (ten aanzien van de

maatregelen die hij durft te nemen) dan dat ze negatiever over hun werkgever zijn gaan praten. Ook vindt 48 procent dat de maatregelen nodig zijn om de crisis het hoofd te bieden. 34 procent vindt dit niet.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.