Logo
  • Nieuws
  • 25 februari 2010
  • Manon Schuttrups

Beloning wordt variabel en duurzaam

Bedrijven betalen een groter deel van de loonsom in de vorm van variabele beloning uit. De beloningen worden bovendien steeds vaker aan duurzame criteria gekoppeld. Dit blijkt uit het internationale onderzoek ‘The Changing Face of  Reward’ van onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

Beeld Beloning wordt variabel en duurzaam

“Passende beloningsinstrumenten staan hoog op de agenda, omdat ondernemingen zich realiseren dat de 'war for talent' binnenkort weer in alle hevigheid losbarst," aldus Sjoerd Schotanus, servicelineleader reward strategies bij Hay Group.

  

Het onderzoek bevestigt dat bonussen belangrijk blijven. De trend is dat ondernemingen een groter deel van de loonsom in de vorm van variabele beloning uitbetalen. Hier komen steeds meer medewerkers voor in aanmerking, in alle lagen van de onderneming. Ook zorgt een variabele beloning voor de nodige flexibiliteit in de loonkosten: hierdoor kunnen banen en talenten behouden blijven.

 

Prestatiecriteria

“Het feit dat variabele beloning belangrijk blijft, betekent niet dat er wordt teruggekeerd naar onverantwoorde bonuspraktijken, maar weerspiegelt dat directies steeds breder kijken naar prestaties en daarbij ook rekening houden met negatieve gedragseffecten. Verantwoord kosten- en risicomanagement zijn cruciaal bij het vaststellen van de juiste prestatiecriteria,” aldus Schotanus.

 

Omdat beloningen tussen de 10% en 70% van de kosten zijn van een onderneming, vragen CEO’s zich af wat ze hiervoor terugkrijgen. Schotanus: “Hoe effectief worden loonkosten benut? Wat is ons rendement op de loonsom? Ons onderzoek bevestigt dat het uitermate belangrijk is dat organisaties hun beloning goed op orde hebben.”

 

Lange termijn beloningsbeleid

Uit het onderzoek blijkt verder dat vertrouwen en sociale verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden. Bij dit zogenoemde ‘duurzame beloningsbeleid’, gaat het om betrokkenheid, duurzame ontwikkeling van prestaties en het verminderen van risico’s. Bedrijven leggen daarom steeds meer focus in hun beloningsbeleid op de lange termijn.

 

Aan het onderzoek hebben 230 organisaties deelgenomen uit 29 landen: gezamenlijk hebben deze organisaties een omzet van 6000 miljard euro en zijn zij verantwoordelijk voor het beloningsbeleid van 4,7 miljoen medewerkers.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.