Nieuw leiderschap in de praktijk: Wie zijn de belangrijkste spelers?
Op dit moment staat zelfsturing en nieuw organiseren erg in de belangstelling. Zelfsturing sluit naadloos aan bij nieuw (dienend) leiderschap. Wat zijn in Nederland de belangrijkste spelers op dit gebied?
Lichtend voorbeeld op het gebied van zelfsturing is nog altijd de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler. Maar in dat verband is het goed te weten dat sommige bedrijven en organisaties zonder dat ze op de hoogte waren van Semler hun bedrijf of organisatie zelfsturend hebben gemaakt. Persoonlijk vind ik het (bouw)bedrijf van Rene Kesselaar & zn. een prachtig voorbeeld. Zijn (bouw)bedrijf groeit – ook in tijden van crisis - als kool (omzetstijging van meer dan 80% per jaar) en medewerk(st)ers staan er bij wijze van spreken op de stoep. Rene Kesselaar – Het slimste bedrijf van 2013- werd bekend door een VPRO uitzending van tegenlicht. Tijdens het maken van de opnamen hoorde hij voor het eerst over Ricardo Semler….
Ondergetekende noemde Carin Wormsbecher de 'Nederlandse vrouwelijke Ricardo Semler'. Door het plotseling overlijden van haar echtgenoot, de eigenaar van Drukkerij Wedding in Harderwijk, werd ze naast haar persoonlijk verlies ook geconfronteerd met de vraag hoe het verder moest met het bedrijf. Ze werkte er in de back-office, maar wist niets van het primaire druk-en uitgeefproces. Haar persoonlijke missie werd: 'Ik zal de erfenis van mijn man niet verkwanselen'. Dit is haar uitstekend gelukt, met name door al haar medewerkers te betrekken. Door vertrouwen te geven aan haar mensen presteert het bedrijf 10% beter dan haar concurrenten!
Begin bij de medewerkers
Ook in gemeenteland (Gemeente Hollands kroon), de advocatuur (BvdV Advocaten en Belastingadviseurs in Utrecht) en bij technische bedrijven kan men niet om dit fenomeen heen. En dan heb ik het nog niet eens over Buurtzorg van Jos de Blok. Die doen het ontzettend goed door de visie van de Blok, maar ook omdat men daar heeft gekozen voor Rijnlands denken.
Ricardo Semler, Lars Kolind, Peter Drucker, Robert Greenleaf, Marshall Goldsmith, Simon Sinek, Daniel Pink en Tony Hsieh hebben één ding gemeen. Het gaat om mensen en de menselijke maat. Bijna elk bedrijf of organisatie claimt dat de klant centraal staat. Nobel streven, maar de praktijk wijst uit dat het vaak niet lukt om daar gestalte aan te geven. Ik weet inmiddels wel hoe dat komt. Hoge klanttevredenheid begint namelijk bij tevreden, betrokken en intrinsiek gemotiveerde medewerkers. Piet Mathot zei daarover: "Je kunt kapitalen uitgeven voor gastvrijheidstrainingen, maar als je niet goed met je medewerkers omgaat, ze geen fatsoenlijke personeelsmaaltijd voorzet, ze zich moeten omkleden in het emballagehok, dan is het weggegooid geld." En zo is het maar net. Het begint dus bij de medewerkers!