Logo
  • Achtergrond
  • 23 april 2020
  • -

Waarom medewerkers juist nu op 1, 2 en 3?

Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.

Beeld Waarom medewerkers juist nu op 1, 2 en 3?

Waarom medewerkers op 1?

Wendy Bilsen: "Afgelopen weken is het meer dan ooit duidelijk geworden dat het begint en eindigt met medewerkers die zich vol overgave inzetten. De zorginstellingen hadden het werk niet kunnen doen zonder medewerkers die zich met hart en ziel elke dag inzetten. En hetzelfde geldt natuurlijk bij al die supermarkten: dat kan alleen door medewerkers die het verschil maken.
Dat wordt nu gezien. De vraag is of dat zo blijft. Bij PROOF is het al sinds het bestaan, 19 jaar geleden, ons mantra. En ik hoop oprecht dat directies daar ook naar blijven acteren. Waarde creëren begint bij je eigen mensen. Blije medewerkers = blije klanten = meer business waarde."

Wat is daar voor nodig? Medewerkers op 1 zetten?

"Dan heb je het eigenlijk over wat heb je nodig om te werken aan betrokkenheid en alignment. Dan zijn twee ingrediënten cruciaal: leiderschap en interne communicatie. 70% van het werkgeluk wordt bepaald door de manager, dus die manager is cruciaal. Daarnaast is interne communicatie van essentieel belang: medewerkers moeten bereikt worden met de juiste informatie, maak ook geïnspireerd worden. En hun mening kunnen geven. Dialoog is belangrijk. Hoor en wederhoor, juist in tijden van crisis", aldus Wendy. "Blijf in direct contact met je medewerkers en geef hen ook de tools om van zich te laten horen door bijvoorbeeld pulse onderzoek of social tooling."

Hoe zie je de rol van de manager?

"Managers zijn ook medewerkers. Uiteraard mag elke organisatie van alles verwachten van hun managers maar het is dan wel belangrijk om te beseffen dat ook dit medewerkers zijn: met onzekerheden, met hun angsten en hun onbekendheid met hoe/wat en wanneer te communiceren in dit soort tijden. Daarom is het belangrijk om de leidinggevenden goed te equiperen en te zorgen dat zij de juiste inhoud hebben. Anders kunnen ze nooit hun teams goed mee nemen. En als er geen nieuws is, is dat ook inhoud. Ook onze Minister-President Rutte geeft persconferenties waarin relevante kernboodschappen herhaald worden en dingen opnieuw worden uitgelegd. Blijf in contact: dat is mijn advies."

Wat hebben medewerkers nodig om goed te presenteren?

"Allereerst gaat het over waardering. Mensen willen gewaardeerd worden: waardering leidt veel al tot betere prestaties. Uit het onderzoek dat wij samen doen met Motivation blijkt dat 62% van de medewerkers zich gewaardeerd voelt ten tijde van corona. Dat cijfer ligt normaal gesproken aanzienlijk lager, dus het kan wel. We zien ook dat het in onzekere tijden belangrijk is dat mensen weten waar de organisatie naartoe wil gaan en wat de prioriteiten zijn voor de komende periode. En, hoe ze gefaciliteerd worden de komende periode. Je moet voorkomen dat mensen op basis van hun perceptie invulling geven aan de huidige situatie. Geef duidelijk aan hoe je medewerkers helpt om te doen wat nodig is. Die hoe is vaak niet duidelijk, in elk geval onvoldoende duidelijk. Om ook weer even het vergelijk te maken met corona: hoe word ik beschermd, hoe kan ik veilig werken? Wat betekent werken in twee verschillende teams? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden."

Gaat deze crisis de rol van internal branding/employee alignment veranderen?

"Dat denk ik zeker. Ik denk dat voor veel directeuren HR en Communicatie nog duidelijker is geworden hoe belangrijk medewerkers zijn om waarde creëren. Employee alignment en internal branding zijn de sleutel tot succes. Crisis of niet."

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.