Logo
  • Opinie
  • 20 oktober 2016

Virtuele engagement creëren bij flexwerkers. 7 tips

Een ervaren manager hoeft slechts een rondje door het kantoor te maken om te weten welke medewerkers zich betrokken voelen en welke hun motivatie aan het verliezen zijn. Als je leiding geeft aan teamleden die vanuit huis werken is dit echter een stuk minder eenvoudig.

Even snel langslopen voor een praatje is geen optie en je ziet hen zelden aan het werk. Het is de vraag of je aan de hand van een telefoongesprek of e-mail kunt vaststellen of de medewerker zich nog altijd voldoende betrokken voelt. Zijn ze bijvoorbeeld op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de organisatie en weet jij op jouw beurt met welk project de medewerker bezig is? In dit blog geef ik zeven tips om flexwerkers op afstand betrokken en gemotiveerd te houden.

  • Laat de techniek voor je werken – Dankzij technologie krijgen medewerkers het gevoel dat ze deel uitmaken van een gemeenschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan intranet of videoconferencing. Maar houd ook de snelle ‘snackable’ trends in de gaten. Door even te FaceTimen of Snapchatten kun je, ondanks de afstand, toch nauw contact onderhouden.
  • Wees duidelijk in de communicatie – Maak duidelijke communicatieafspraken. Spreek af wat het juiste moment is om contact te hebben met de flexwerkers, wanneer het beter is om te sms’en of bellen en op welke tijdstippen het goed uitkomt.
  • Laat flexwerkers meedoen – Ook al hebben de werknemers aangegeven niet veel op kantoor te zijn, nodig ze wel uit voor vergaderingen en bied hen mogelijkheden om deze digitaal bij te wonen. Nodig ze ook uit voor bedrijfsevenementen, deze bieden een perfecte gelegenheid om de eenheid binnen het team te behouden.
  • Evalueer werkprestaties – Zorg ervoor dat flexwerkers tijdens functioneringsrondes hetzelfde worden behandeld als medewerkers op kantoor. De angst van flexwerkers om bijvoorbeeld niet in aanmerking te komen voor promotie kan ervoor zorgen dat ze zich op de verkeerde activiteiten gaan richten.
  • Formuleer teamdoelstellingen – Breng flexwerkers en medewerkers op kantoor nader tot elkaar door het formuleren van teamdoelstellingen. Dit leidt tot actief samenwerken aan de realisatie en er ontstaat een ‘wij-gevoel’.
  • Zorg voor verantwoording – Voor flexwerkers is het belangrijk om te weten dat er van hen, net zoals van alle anderen, wordt verwacht dat ze een productieve bijdrage leveren. Als ze op basis van een gemeenschappelijke visie werken, krijgen ze niet het idee dat ze ongezien kunnen doen wat ze willen.
  • Ga bij flexwerkers langs – Als manager is het belangrijk om regelmatig persoonlijk contact te hebben met de flexwerker. Hierbij kan gedacht worden aan een zakenreis, een vergadering op een externe locatie of een gesprek tijdens een klantenevenement. Maar ook thuis langsgaan voor een simpele kop koffie doet wonderen voor de engagement. Er gaat immers niets boven persoonlijk contact.

Motiveren van medewerkers en behouden van toptalent is niet langer een kwestie van geld. Mensen, of zij nu op of buiten kantoor werken, willen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groter geheel en dat zij de vrijheid krijgen om hun leven zelf in te richten. Investeer daarom tijd in flexwerkers en krijg er een hoge engagement voor terug.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.