Logo
  • Nieuws
  • 11 juni 2018
  • Bron: Cornerstone on Demand

Digitale transformatie: vijf meest genoemde uitdagingen

Binnen Nederlandse organisaties is een noodzaak tot innovatie; negen op de tien bedrijven bevindt zich op dit moment in een digitale transformatie. De uitdagingen in deze digitale transformatie blijven onverminderd hoog. Dit en meer blijkt uit het onderzoek 'Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation' van Cornerstone OnDemand in samenwerking met IDC.

Beeld Digitale transformatie: vijf meest genoemde uitdagingen

De grootste drempel voor digitale transformatie in Nederland is voor het tweede jaar op rij culturele weerstand tegen verandering (38 procent, tegenover 37 procent in 2017). Positief is dat uitdagingen zoals een gebrek aan visie bij de leiding, het niet kunnen vinden van het juiste talent of vaardigheden en een gebrek aan kennis om doelstellingen te behalen in ons land lager zijn dan in de rest van Europa. De onderzoeksresultaten laten zien dat de uitdagingen op dit moment vooral liggen in het daadwerkelijk uitvoeren van digitale transformatieprojecten, en minder in het formuleren en voorbereiden van plannen.

De vijf meest genoemde uitdagingen wat betreft digitale transformatie in Nederland zijn:
 


Met het oog op de toekomst moeten Nederlandse bedrijven er alert op zijn dat hoewel verouderde IT een belangrijke uitdaging blijft, er nieuwe uitdagingen aan de horizon opdoemen. Bijvoorbeeld onvoldoende partners en een tekort aan beschikbare technologie. Dat laatste probleem ontstaat vooral wanneer bedrijven de stap maken van het verkennen van digitale mogelijkheden naar de uitvoerende fase. Het is opvallend dat hoewel Nederland het dit jaar beter doet dan het Europese gemiddelde van 2017, de percentages van de Nederlandse top vijf uitdagingen dit jaar hoger liggen dan in andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland.

Andere belangrijke Nederlandse uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • Vacaturebanken en interne recruitment (beide 54 procent) zijn de belangrijkste bronnen voor het aannemen van nieuw personeel. Slechts een kwart van de Nederlandse organisaties geeft aan dat referenties een belangrijke bron voor recruitment zijn, waarmee dit de minst genoemde bron is.
  • Vaardigheden (56 procent) en opleiding (45 procent) zijn de belangrijkste wervingscriteria, gevolgd door probleemoplossend vermogen (38 procent). Cultural fit speelt met 23 procent een iets kleinere rol in Nederland dan in de rest van Europa (27 procent).
  • Training ‘on the job’ is met 53 procent de meest voorkomende vorm van training en ontwikkeling, op gepaste afstand gevolgd door traineeprogramma’s. Meer formele trainingsmethodes zoals MBA programma’s worden door maar 16 procent van de Nederlandse bedrijven ingezet.

Continu feedback

Voor dit onderzoek heeft IDC vier organisatie-archetypes ontwikkeld op basis van het niveau en type van innovatie, en de mate van operationele en product/diensteninnovatie. Het onderzoek toont aan dat organisaties met een constante stroom aan nieuwe producten en diensten waarschijnlijk continu feedback delen met hun werknemers, in plaats van het traditionele jaarlijkse functioneringsgesprek. Organisaties met een lagere innovatiegraad maken vaker gebruik van coaches of mentors om werknemers zich te laten ontwikkelen.

Producttips