Logo
  • Opinie
  • 20 december 2018

Wie is er verantwoordelijk voor duurzame inzetbaarheid?

Ik ben bezig met een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid en ik moet het volgende echt nu delen. Ik heb een tijd geleden voor mijn onderzoek een vacature alert ingesteld op de trefwoorden 'duurzame inzetbaarheid'. Bij 6 van de 10 vacatures die naar voren kwamen ging het om een vacature voor een HR-professional en bij 2 van de 10 om een verzuim of arbodienst professional.

Het lijkt heel natuurlijk om de afdeling HR verantwoordelijk te maken voor de gezondheid van de werknemers. Ik ga bij mijn klanten echter altijd het gesprek aan omdat ik van mening ben dat we af moeten van de gedachte dat de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van werknemers alleen bij de afdeling HR ligt. De verantwoordelijkheid ligt namelijk bij de werknemer én bij alle afdelingen binnen de organisatie. Hiermee maak je duurzame inzetbaarheid inclusief voor alle werknemers, het gaat namelijk om de gezondheid van de werknemers.

We moeten met zijn allen de muren van duurzame inzetbaarheid doorbreken!

Hieronder benoem ik een aantal sleutelfiguren en afdelingen die verantwoordelijk zijn voor duurzame inzetbaarheid binnen een organisatie:

HR - Bij heel veel organisaties ligt de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de werknemers bij de afdeling HR. Binnen organisaties die workplace wellness/duurzame inzetbaarheid belangrijk vinden, is het voor deze afdeling het gemakkelijkst om het initiatief te faciliteren en te promoten. In een ideale situatie heeft de organisatie een workplace wellness professional met een passie voor gezondheid, een drive om een gezonde werkomgeving te creëren en een achtergrond in leefstijlbevordering.

Workplace Wellness Team/Comité - In organisaties is het instellen van een workplace wellness team een goede manier om medezeggenschap en inclusiviteit van alle werknemers aan te moedigen en de verantwoordelijkheid voor een duurzame inzetbaarheids- of workplace wellness programma over diverse afdelingen te verspreiden. Deze zijn meestal samengesteld uit workplace wellness champions of vrijwilligers die zich inzetten om het programma binnen de organisatie vooruit te helpen. De leiding van het team kan nog steeds een HR-professional zijn, maar de commissie neemt vaak de taken op zich van organiseren, promoten, beheren van budgetten en communiceren van hun inspanningen naar de rest van de organisatie. 

Workplace Wellness Team bestaat leden van de volgende afdelingen:

HR: Vergeet niet dat je als organisatie een movement wilt creëren, dus zorg ervoor dat het niet wordt gezien als alleen een HR-initiatief.

Finance is benodigd voor het opstellen van het budget met een realistische kijk.

Facilitymanagement is benodigd voor het faciliteren en organiseren van sportlessen, workshops en challenges op locatie.

• Een samenwerking met IT is van belang om de implementatie van diverse tools gestroomlijnd te houden.

Marketing is onmisbaar voor de creatieve promotie van de workplace wellness initiatieven om medewerkers te inspireren om deel te nemen aan het programma.

Managers

Managers hebben de macht om een gezondere werkomgeving te creëren. Dit komt omdat zij de mogelijkheid hebben om hun werknemers het goede voorbeeld te geven. Werknemers zullen veel vaker betrokken raken bij workplace wellness activiteiten als ze zien dat hun manager ook hieraan meedoet. Een belangrijke rol van de manager is om constructieve verandering te stimuleren en een ondersteunende omgeving intact te houden.

Volgens HealthyCulture worden managers gezien als leiders in cultuurverandering, omdat:

• managers de poortwachters zijn. Ze kunnen middelen toewijzen zoals tijd, ruimte en geld.

• managers de change makers zijn. Ze zijn verantwoordelijk voor de opvolging en kwaliteitscontrole.

• managers condities creëren die bevorderlijk zijn voor succes. Managers kunnen gezonde keuzes gemakkelijk, praktisch en leuk maken voor de werknemers. Door hun rol te gebruiken als gezond rolmodel, kunnen managers hun werknemers op weg helpen om duurzame veranderingen te creëren.

Externe adviseur/coach – Organisaties kunnen er ook voor kiezen om externen in te huren voor het beheren van het workplace wellness programma. Deze persoon heeft meestal een zeer sterke achtergrond in het beheren van workplace wellness programma’s. De externe coach is degene die regelmatig communiceert met het workplace wellness team.

Werknemer – De werknemer heeft natuurlijk een grote verantwoordelijkheid in zijn of haar eigen gezondheid, maar een organisatie kan ervoor zorgen dat de werknemer zich niet druk hoeft te maken over zijn welzijn op het werk, vooral wanneer de organisatie een gezonde werkomgeving beschikbaar stelt.

Wie of welke afdeling is binnen jouw organisatie verantwoordelijk voor de workplace wellness of duurzame inzetbaarheid? Reageer hieronder en laat het mij weten!

Producttips

Ook interessant

Special Raet HR Benchmark 2018: hoe blijven medewerkers inzetbaar?
Actuele HR-trends door de ogen van medewerkers, zzp’ers, HR-professionals en bestuurders

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.