Logo
  • Nieuws
  • 9 oktober 2013
  • Michelle Hollenberg

De meeste bedrijven hebben crisisbestendige duurzaamheidplannen

De meeste bedrijven hebben crisisbestendige en ambitieuze duurzaamheidplannen. 41 Procent van de Nederlandse ondernemingen zijn van mening dat ze sinds het ontstaan van de crisis meer aandacht besteden aan het verduurzamen van hun producten en processen zo blijkt uit de eerste Nationale Duurzaamheidsmonitor.

Uit het onderzoek – onder 893 bestuurders van Nederlandse ondernemingen – blijkt ook dat zes van de tien ondernemingen hun klanten, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders actief betrekken bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun duurzaamheidsbeleid.

Vraag gestegen

Er wordt tegenwoordig een grote strategische waarde aan duurzaamheid toegekend zo blijkt uit het onderzoek. Volgens de respondenten is de marktvraag naar duurzaam geproduceerde goederen en diensten gestegen met 62 procent. Bij 75 procent van de ondernemingen beheert de directie het MVO-dossier. Bestuurders voelen zich echter persoonlijk verantwoordelijk voor de uitvoering.

Overige uitkomsten

Uit het onderzoek blijkt ook dat de meerderheid van de ondervraagde bedrijven geen aandacht besteedt aan kostenbesparingen in hun huidige duurzaamheidsbeleid. Daarnaast acht 75 procent van de respondenten het terugdringen van het energieverbruik als een van hun belangrijkste prioriteiten. Zes van de tien ondernemingen zet daarnaast in op het vergroten van de betrokkenheid van eigen medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van MVO-plannen. Twee derde zet zich ook in om klanten, leveranciers en aandeelhouders nauwer te betrekken. Ten slotte zijn in bijna de helft van de Nederlandse ondernemingen de MVO-doelen bekend.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.