Logo
  • Blog
  • 2 juli 2019

Collegialiteit: een aantal onderzoeksresultaten

Bedrijven maken zich steeds meer hard voor een match in bedrijfscultuur en persoonlijkheid van nieuwe werknemers. Wat vindt de Nederlandse werknemer? Zitten zij samen met hun vrienden op kantoor, of zijn ze hun collega’s stiekem liever kwijt dan rijk? En wat maakt dat collega’s wel of niet goed samenwerken?

Laten we beginnen met wat positieve cijfers. Uit het recente onderzoek '4 keer tijd voor goed HR-beleid: collegialiteit' van Protime blijkt dat het merendeel van de kantoormedewerkers een vriendschappelijke relatie heeft met collega’s. 64 procent van zakelijk Nederland bespreekt persoonlijke zaken met collega’s en geeft aan vrienden op de werkvloer te hebben. Maar of we ook écht hechte vriendschappen aan onze werkplek overhouden? Slechts een handjevol mensen zegt een hechte band met een collega te hebben en hen zelfs tot de directe vriendenkring te rekenen. Vriendschappen op het werk hebben een positief effect op de creativiteit, effectiviteit en de betrokkenheid van werknemers. Het verbetert de prestaties aanzienlijk en collega’s zijn bereid meer voor elkaar te doen. Niet iedereen is echter zo amicaal op kantoor. Zes procent van de respondenten geeft aan collega’s nauwelijks te spreken. Een iets groter percentage (17%) spreekt collega’s wel, maar dan alleen over zakelijke topics. De band is en blijft puur zakelijk.

De frustraties op kantoor

Uiteraard kan het niet altijd koek en ei zijn tussen medewerkers. Er blijken dan ook genoeg frustraties op de werkvloer te bestaan. Die frustraties hebben deels te maken met collega’s, maar er zijn ook genoeg ergernissen over processen op kantoor. Werknemers vinden het vooral vervelend dat het niet inzichtelijk is wat anderen bijdragen aan de samenwerking. Wanneer het inzicht mist krijgen veel medewerkers het idee dat zij zelf meer bijdragen dan anderen. Maar zelfs als iedereen evenveel bijdraagt, brengt samenwerken met anderen toch ergernissen met zich mee. Kantoormedewerkers winden zich regelmatig op over het feit dat ze veel tijd kwijt zijn aan samenwerken en de communicatie hieromheen.

Zoektocht naar informatie

Collega’s ergeren zich niet alleen aan elkaar. Zij frustreren zich ook meer dan eens over hun werkgever en manager. Ze hebben namelijk het gevoel dat de werkgever onvoldoende investeert in het faciliteren van samenwerking. Veel tijd kwijt zijn aan het terugzoeken van informatie levert ook de nodige hoofdpijn op. Wanneer documenten niet gemakkelijk terug te vinden zijn, kan dit tot veel gezucht op de werkvloer leiden.

De wijze les

Wat kunnen we van deze cijfers leren? Er zijn altijd verbeterpunten en die verantwoordelijkheid leg ik deels bij HR-managers. Zij kunnen zeker wat doen aan bovenstaande frustraties. Zo kan het introduceren van samenwerkingstools al een verbeterslag zijn. Alleen de investering zelf lost al één van de frustraties op. Daarnaast zorgt het voor een verbetering in het online samenwerken, meer inzicht in ieders bijdrage en de mogelijkheid om de voortgang van projecten te volgen. Je houdt zo ook nog alle communicatie en kennis bij elkaar. Als de grootste frustraties weg zijn, krijgen de voordelen van samenwerken meer ruimte. Indien je ook nog de tijd en moeite neemt voor frequente bedrijfs- of teamuitjes, ben je op de goede weg! Geloof me: het loont écht om te investeren in het bevorderen van collegialiteit. Het leven van medewerkers en managers wordt vele malen gemakkelijker als de sfeer goed is en er optimaal kan worden samengewerkt.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.