Op de krappe arbeidsmarkt hebben veel professionele organisaties grote moeite om de juiste mensen voor de juiste posities te vinden en vast te houden. Een andere kijk op recruitment kan helpen dit probleem aan te pakken: duik eens wat dieper in de cijfers. In dit soort data bevinden zich allerlei interessante correlaties. Een voorbeeld.
Thuiswerkende medewerkers zijn productiever, hebben meer plezier in hun werk en worden beter beoordeeld door hun klanten zo bleek uit een proef van Vodafone. Om die reden heeft het telecombedrijf besloten ook medewerkers van de telefonische klantenservice net als hun collega’s thuis te laten werken zo meldt het FD.
Volgens de WRR verdwijnen er door de robotisering niet alleen banen, er komen ook nieuwe banen bij. Wel verandert de aard van het werk. Om ervoor te zorgen dat dit goed uitpakt voor de economie en voor werkenden, is een robotagenda nodig aldus de Raad. In de agenda moet de complementariteit van mensen en machine centraal staan: mensen samen met robots beter laten werken.
Of je nu een starter bent of al veel ervaring hebt, net wisselt van baan of al langer op zoek bent naar werk en of je nu WW’er, bijstandgerechtigde, Wajonger of 56-plusser bent, iedereen verdient een kans op de arbeidsmarkt.
Wie online een hotelkamer zoekt kan niet meer om Booking.com heen. De kleine speler van enkele jaren geleden is nu een miljardenbedrijf, waar talent werven een gesmeerd proces is. Behalve het vinden van uniek talent voor niches. ‘Dat moeten we echt veel beter gaan doen.’
Nieuwe hulpmiddelen en technologieën om personeelsbeheer beter te kunnen managen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat is precies het rendement van personeelsbeheertechnologie binnen een organisatie? Niet alleen realiseren HR-managers een kostenbesparing, ook nemen de productiviteit en prestaties van werknemers een grote vlucht. In deze eerste blog behandel ik de drie kostenbesparingen die organisaties kunnen realiseren door technologie in te zetten voor personeelsmanagement.
Anno 2014 staat Rijkswaterstaat voor een forse taakstelling waarbij 1500 functies verdwijnen. De dienst transformeerde zichzelf de afgelopen tien jaar al ingrijpend en kromp aanzienlijk. Tegelijkertijd volgt de kennisintensieve organisatie de nieuwste innovaties op de voet. Mobiliteit en persoonlijke ontwikkeling staan daarbij centraal.
De arbeidsmarkt verandert diepgaand: talent wordt opnieuw schaars, automatisering maakt miljoenen banen overbodig, tijdelijke contracten worden de norm, net als langer doorwerken maar dan vooral parttime. "HR moet aan total talentmanagement doen, ofwel zicht hebben op zowel de behoefte aan, als het aanbod van vast én flexibel arbeidspotentieel."
Om op het hoogste niveau te blijven meedraaien, heeft het Universitair Medisch Centrum Utrecht zich voor de komende jaren ambitieuze doelen gesteld. Die vragen onder meer om ingrijpende organisatieveranderingen, excellente onderzoekers en sterk leiderschap.
Overheid en wetenschap waarschuwen voor een nieuwe ingrijpende automatiseringsgolf. In Nederland kan dit de komende decennia twee tot drie miljoen banen raken in vrijwel alle sectoren. Wat betekent dit voor HR? Organisaties als Achmea en Mediq zien het tempo versnellen en bereiden zich voor.