In de werving en selectie van medewerkers is er steeds meer aandacht voor skills. Toch staan werkgevers nog niet zo te springen om hierop te selecteren. Ze weten niet precies wat de voordelen voor hen zijn. Erik Merx en co-auteurs Arjen Edzes en Harm van Lieshout hebben daarom een artikel geschreven over de voordelen van skillsmatching. En onderzochten welke stappen werkgevers en HR-managers moeten nemen om het een succes te laten zijn.
Kandidaten die willekeurig wat vragen op zich krijgen afgevuurd. Een manager die vooral zelf aan het woord is. Een spervuur aan clichévragen. Zomaar wat fouten die in selectieprocessen worden gemaakt. Dat kan veel beter aldus Bob Zeegers, auteur van het boek 'HR met Ballen'.
Als het gaat over de krappe arbeidsmarkt, dan zijn veel directies nog geneigd naar de HR-afdeling te kijken. En het liefst zelfs nog naar de interne recruiters. Kunnen zij niet voor een oplossing voor de vele vacatures zorgen? Maar daarmee ontlopen ze hun verantwoordelijkheid, zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van het Rotterdamse arbeidsmarkt-onderzoeksbureau Intelligence Group. 'Met name interne mobiliteit is een ondergeschoven kindje'
Hoe trek je in deze krappe arbeidsmarkt meer dan 100 nieuwe (service)monteurs aan? Het is Croonwolter&dros gelukt. Directeur HR Harold Vreeburg vertelt in NVP Magazine over de opmerkelijke en volledig op de doelgroep gerichte campagne. ‘Naast alle nieuwe monteurs, zijn we meer top of mind bij de doelgroep’
Steeds meer werkgevers bieden nieuwkomers vaste in plaats van tijdelijke arbeidsovereenkomsten. 41,8 procent van de nieuwe arbeidscontracten is voor onbepaalde tijd. Begin dit jaar was dat nog vier procentpunten minder. Dat blijkt uit de jongste data van arbeidsmarktspecialist Intelligence Group.
VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel. De plus- en minpunten van de winnende en de genomineerde sites.
De gemiddelde aanpak onder werkgevers om vacatures te vervullen is nog steeds 'post & pray'. Dat kan en moet zelfs anders in de huidige arbeidsmarkt. Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak.
Driekwart van de bedrijven die actief beleid hanteren voor diversiteit en inclusiviteit, geven aan dat een divers medewerkersbestand de prestaties van teams en afdelingen ten goede komt. Actief sturen op diversiteit wordt ook door 34 procent van de werkgevers als oplossing gezien voor het invullen van krapteberoepen. Maar met alleen een divers personeelsbestand ben je er nog niet. 'Het is wenselijk dat je als bedrijf een sociale norm stelt voor diversiteit en inclusie. Uit onderzoek blijkt dat sociale normen een sterke uitwerking hebben op het gedrag van anderen' aldus dr. Gijs Bijlstra, universitair docent en onderzoeker diversiteit, stereotypen en vooroordelen in het bedrijfsleven.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Maar dan moet je wel kunnen waarmaken wat je belooft. Zorg daarom dat employer branding-activiteiten zijn gebaseerd op een waarheidsgetrouwe, ambitieuze en aansprekende EVP en deze EVP gedurende de gehele employee journey betekenis krijgt.
Als een kandidaat belemmerd wordt door een concurrentiebeding kan dit eventueel worden afgekocht. Is dat niet mogelijk of is de prijs te hoog dan is een kort geding altijd het overwegen waard, schrijft advocaat Marcus Draaisma.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling