"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
In aflevering 75 van de HR Podcast staan we opnieuw stil bij de grote uitdaging van zoveel werkgevers op dit moment: hoe krijg ik mijn vacatures toch ingevuld? Dit keer zoomen we in op werving via sociale media. Want natuurlijk plaats je je vacatures op je website en verspreid je deze ongetwijfeld al op je LinkedIn-pagina. Maar om succesvol te zijn vraagt die aanpak in de huidige markt net iets meer aandacht en kennis van zaken.
Veel werknemers hebben een luxepositie: ze kunnen zelf kiezen waar ze wel en niet willen werken, want bedrijven staan voor ze in de rij. Hoe zorg je als bedrijf dat juist jij bij deze groep in de smaak valt?
In de werving en selectie van medewerkers is er steeds meer aandacht voor skills. Toch staan werkgevers nog niet zo te springen om hierop te selecteren. Ze weten niet precies wat de voordelen voor hen zijn. Erik Merx en co-auteurs Arjen Edzes en Harm van Lieshout hebben daarom een artikel geschreven over de voordelen van skillsmatching. En onderzochten welke stappen werkgevers en HR-managers moeten nemen om het een succes te laten zijn.
Kandidaten die willekeurig wat vragen op zich krijgen afgevuurd. Een manager die vooral zelf aan het woord is. Een spervuur aan clichévragen. Zomaar wat fouten die in selectieprocessen worden gemaakt. Dat kan veel beter aldus Bob Zeegers, auteur van het boek 'HR met Ballen'.
Als het gaat over de krappe arbeidsmarkt, dan zijn veel directies nog geneigd naar de HR-afdeling te kijken. En het liefst zelfs nog naar de interne recruiters. Kunnen zij niet voor een oplossing voor de vele vacatures zorgen? Maar daarmee ontlopen ze hun verantwoordelijkheid, zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van het Rotterdamse arbeidsmarkt-onderzoeksbureau Intelligence Group. 'Met name interne mobiliteit is een ondergeschoven kindje'
Hoe trek je in deze krappe arbeidsmarkt meer dan 100 nieuwe (service)monteurs aan? Het is Croonwolter&dros gelukt. Directeur HR Harold Vreeburg vertelt in NVP Magazine over de opmerkelijke en volledig op de doelgroep gerichte campagne. ‘Naast alle nieuwe monteurs, zijn we meer top of mind bij de doelgroep’
Steeds meer werkgevers bieden nieuwkomers vaste in plaats van tijdelijke arbeidsovereenkomsten. 41,8 procent van de nieuwe arbeidscontracten is voor onbepaalde tijd. Begin dit jaar was dat nog vier procentpunten minder. Dat blijkt uit de jongste data van arbeidsmarktspecialist Intelligence Group.
VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel. De plus- en minpunten van de winnende en de genomineerde sites.
De gemiddelde aanpak onder werkgevers om vacatures te vervullen is nog steeds 'post & pray'. Dat kan en moet zelfs anders in de huidige arbeidsmarkt. Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.