Zoek niet langer. Vraag een gepensioneerde of hij of zij weer aan de slag wil en grote kans dat je er een goede arbeidskracht bij hebt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er ongeveer 200.000 mensen tussen de 65 en 80 jaar zijn die met de juiste prikkels weer in de richting van de arbeidsmarkt zijn te bewegen.
Ook in 2023 blijft de krappe arbeidsmarkt een heikel punt voor werkgevers: maar liefst twee derde ervaart veel moeite met het vervullen van vacatures. Hoe zorg je dat je hier tussenuit springt en de juiste kandidaat vindt? Ontdek 4 hacks om slimmer te werven tijdens het gratis webinar op 20 april!
Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
De arbeidsmarktkrapte is nog niet voorbij. Wel is er sprake van iets meer beweging op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd neemt de vraag naar arbeid toe en worden mensen steeds vaker benaderd voor ander werk: de sourcingsdruk bereikte opnieuw een record. Dit en meer blijkt uit de arbeidsmarktcijfers van Intelligence Group. 'Economische tegenwind zorgt er momenteel niet voor dat die geest terug in de fles gaat en werkgevers zullen eerder een stapje bij moeten zetten op de arbeidsmarkt.'
Wie hoopt dat een vacature goed informeert over wat een werkgever te bieden heeft, komt vaak bedrogen uit. Veel vacatures zijn vaag over de hoogte van het salaris, de duur van een contract, de scholing of het aantal vakantiedagen. In werkelijkheid spelen vacatureteksten dan ook nauwelijks in op de behoefte van werkzoekenden. Een gemiste kans, zo concludeert de uitzendkoepel NBBU.
Er zijn verschillende modellen voor onboarding die organisaties kunnen gebruiken om nieuwe werknemers kennis te laten maken met het bedrijf. Het Engelse vakblad HR Review onderscheidt er vier, en geeft van elk model de voor- en nadelen.
Open hiring, een wervingsmethode waarin personeel wordt aangenomen zonder sollicitatieprocedure, wordt nog niet breed ingezet op de Nederlandse arbeidsmarkt zo blijkt uit UWV-onderzoek. Wel ziet 16% van de werkgevers hiervoor mogelijkheden voor hun organisatie. Vooral in de sectoren horeca, techniek en transport & logistiek. Een van de werkgevers die in het afgelopen jaar open hiring hebben ingezet als wervingsmethode is Van der Valk hotel Drachten.
De werkloosheid in Nederland is nog altijd historisch laag; de krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. Organisaties zoeken naar kansen om vacatures ingevuld te krijgen. Het publiceren van een vacature op de eigen website volstaat al lang niet meer om voldoende potentiële kandidaten te vinden. Welke stappen kunnen organisaties zetten om aan nieuw personeel te komen? Wat maakt dat werkzoekenden voor een organisatie X kiezen, in plaats van voor organisatie Y? In dit artikel lees je er meer over.
Steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang in van een divers personeelsbestand en een inclusieve werkomgeving. Zij vragen zich echter af hoe dit aan te pakken. Om werkgevers hierbij te helpen heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een paper uitgebracht met daarin zes eisen waar verantwoorde AI (en breder selectie-instrumenten) aan zou moeten voldoen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling