Wist u dat investeringen in competentiemanagement op het gebied van werving en selectie gekenmerkt wordt door aanzienlijk minder uitstroom van medewerkers die korter dan twee jaar in dienst zijn?
Er wordt veel over successiemanagement gesproken, maar wie doet het ook echt? Veel organisaties verliezen kennis en kunde als medewerkers hun baan opzeggen. Het loont om vanaf de eerste dag op zoek te gaan naar continuïteit. Een proactieve, open en sociale successiestrategie voorkomt het ad-hoc speuren naar vervanging. Het verhoogt de tevredenheid van medewerkers. Het vergroot de interne mobiliteit. En het kost nagenoeg niets.
De toekomst ziet er voor Nederland, en dan met name Amsterdam, rooskleurig uit. Onze hoofdstad heeft een grote aantrekkingskracht op internationaal talent. Goed voor de economie en de werkgelegenheid, en ook voor recruiters biedt dit kansen. Paul D’Arcy, vicepresident van ’s werelds grootste vacaturesite Indeed, over de opkomst van tech-bedrijven, mobiel solliciteren en het aantrekken en behouden van personeel. “Wie geen geschikte kandidaten kan vinden, moet ze zelf opleiden.”
Ondanks de aantrekkende economie is er sprake van een steeds grotere mismatch op de arbeidsmarkt: het aantal vacatures stijgt bijna evenredig aan het aantal werklozen. Er is minder behoefte aan administratieve en productiegerelateerde krachten, terwijl de vraag naar IT-specialisten en technici stijgt. Niet alleen verschuift de vraag, ook groeit de behoefte aan hoger geschoold personeel.
Een 'Tripadvisor' voor sollicitanten... De Amerikaanse bedrijfsreviewsite Glassdoor, waar werknemers hun werkgever kunnen recenseren, heeft nu ook een Nederlandse versie.
Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers werd voorheen vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Deze zaken zijn nog steeds belangrijk, maar andere dingen zijn nu nog veel belangrijker.
Negen op de tien Nederlandse HR-managers en topbestuurders heeft te maken gehad met een foutieve aanstelling binnen de huidige organisatie. De verkeerde collega aan boord halen levert menig onderneming reputatieschade en een achterstand op de concurrentie op. In slechts iets meer dan een derde van de gevallen gaat het mis omdat de benodigde kennis of vaardigheden ontbreken.
Ok, ik geef het direct toe. Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt en het CV als negatief selectie instrument gebruikt bij sollicitatieprocedures. In mijn recente verleden als directeur van een bedrijf met zo’n 200 mensen op de loonlijst, plaatsten we dikwijls vacatures, voor psychologen, officemanagers etc. Publicatie van een vacature is een mooie manier om te laten zien dat het goed gaat met je bedrijf. Op haar kamer zat mijn HR-manager verstopt achter een stapel van 531 brieven met CV. Of er een idee was, hoe deze stapel hanteerbaar te maken. Gelukkig bood het CV uitkomst op basis van objectieve criteria, gelet op de gewenste samenstelling van het team uiteraard.
Dankzij steeds weer nieuwe ontwikkelingen verloopt de zoektocht naar de juiste persoon voor een klus vaak niet meer via cv's. Het traditionele cv krijgt in het recruitmentproces een bijrol in plaats van de hoofdrol, zoals eerder de maatwerkbrief met een standaard cv al verschoof naar alleen nog een cv, met hooguit een introducerende e-mail. In dit artikel verdedig ik de stelling dat cv’s dan ook vooral kijken naar het verleden van een kandidaat en niet naar zijn of haar toekomst.
Technologie heeft ons leven een stuk eenvoudiger gemaakt; administratieve processen zijn geautomatiseerd en sollicitatieprocedures verlopen bijna geheel digitaal, u kunt zelfs de kandidaat op afstand interviewen met de opkomst van videorecruitment. Online zijn veel van onze gegevens op allerlei manieren toegankelijk, even zoeken op LinkedIn, een vacaturebank of zoeken via Google en u kunt van 80 procent van de kandidaten achterhalen waar ze werken en wat hun emailadres is en als u geluk heeft ook het mobiele nummer.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.