Het assessment. Opvallend om te zien hoe zo’n frequent toegepast instrument zo weinig fans heeft. Bestuurders hebben er niet veel mee, HR-managers kunnen er niet veel mee. Daarnaast kom je zelden of nooit een kandidaat voor een te vervullen positie tegen die uitkijkt naar een assessment of er na afloop erg enthousiast over is. Al was het alleen al door de flinke tijdsinvestering, die onvermijdelijk is. Begrijp me niet verkeerd, een assessment is niet het ergste wat een mens - professioneel - kan overkomen, maar feit is wel dat de populariteit ervan in snel tempo afneemt. Dat heeft een aantal oorzaken.
31 Procent van de Nederlandse HR-managers wil in de tweede helft van 2015 meer vaste werknemers aannemen, maar hierbij wordt beperkt gebruik gemaakt van het eigen netwerk en mond-tot-mond reclame. Slechts één op de vijf vacatures wordt ingevuld op basis van doorverwijzingen, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van arbeidsbemiddelaar Robert Half.
Meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat hun baan in 2030 nog bestaat. Dat blijkt uit het kwalitatief onderzoek van recruitmentorganisatie Hays naar de arbeidsmarkt van de toekomst. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de sectoren Oil & Gas, IT en Engineering & Technology, die naar verwachting over 15 jaar een belangrijk aandeel van de arbeidsmarkt vormen.
Wist u dat investeringen in competentiemanagement op het gebied van werving en selectie gekenmerkt wordt door aanzienlijk minder uitstroom van medewerkers die korter dan twee jaar in dienst zijn?
Er wordt veel over successiemanagement gesproken, maar wie doet het ook echt? Veel organisaties verliezen kennis en kunde als medewerkers hun baan opzeggen. Het loont om vanaf de eerste dag op zoek te gaan naar continuïteit. Een proactieve, open en sociale successiestrategie voorkomt het ad-hoc speuren naar vervanging. Het verhoogt de tevredenheid van medewerkers. Het vergroot de interne mobiliteit. En het kost nagenoeg niets.
De toekomst ziet er voor Nederland, en dan met name Amsterdam, rooskleurig uit. Onze hoofdstad heeft een grote aantrekkingskracht op internationaal talent. Goed voor de economie en de werkgelegenheid, en ook voor recruiters biedt dit kansen. Paul D’Arcy, vicepresident van ’s werelds grootste vacaturesite Indeed, over de opkomst van tech-bedrijven, mobiel solliciteren en het aantrekken en behouden van personeel. “Wie geen geschikte kandidaten kan vinden, moet ze zelf opleiden.”
Ondanks de aantrekkende economie is er sprake van een steeds grotere mismatch op de arbeidsmarkt: het aantal vacatures stijgt bijna evenredig aan het aantal werklozen. Er is minder behoefte aan administratieve en productiegerelateerde krachten, terwijl de vraag naar IT-specialisten en technici stijgt. Niet alleen verschuift de vraag, ook groeit de behoefte aan hoger geschoold personeel.
Een 'Tripadvisor' voor sollicitanten... De Amerikaanse bedrijfsreviewsite Glassdoor, waar werknemers hun werkgever kunnen recenseren, heeft nu ook een Nederlandse versie.
Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers werd voorheen vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Deze zaken zijn nog steeds belangrijk, maar andere dingen zijn nu nog veel belangrijker.
Negen op de tien Nederlandse HR-managers en topbestuurders heeft te maken gehad met een foutieve aanstelling binnen de huidige organisatie. De verkeerde collega aan boord halen levert menig onderneming reputatieschade en een achterstand op de concurrentie op. In slechts iets meer dan een derde van de gevallen gaat het mis omdat de benodigde kennis of vaardigheden ontbreken.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling