De smartphone is hard op weg het nummer één device voor sollicitaties te worden. Het aantal mobiele sollicitaties is in 2016 gestegen met 150 procent. Dit blijkt uit cijfers van IT-dienstverlener neomax. Naast de stijgende inzet van smartphones aan de kant van kandidaten, ontdekken aan de andere kant werkgevers langzaamaan de voordelen van analytics in het recruitmentproces. Dit blijkt uit onderzoek van neomax in samenwerking met trendwatcher Adjiedj Bakas, dat is gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’.
Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie, uitgereikt door het Reputation Institute Nederland in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers verklaren dit door het innovatieve vermogen van het bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden. Meer in het algemeen gesproken blijkt een hoge reputatiescore samen te hangen met vier zaken:
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Docenten techniek, accountmanagers en vaklieden zoals elektromonteurs zijn lastig te vinden. Dit blijkt uit een lijst van kansrijke beroepen in 2017. Vooral de stijging van het aantal vacatures in de bouw en vraag naar bèta-docenten valt op. Ook vrachtwagenchauffeurs zijn weer gewild. Enkele jaren terug vielen onder deze beroepsgroep nog veel ontslagen. Dit blijkt uit een overzicht van Randstad.
Hoewel je van HR-professionals zou verwachten dat zij juíst weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. Hoe kunt u dergelijke holle buzzwoorden vermijden?
Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Het is zinvol de customer journey door te trekken naar de HR-afdeling. Want het imago van een organisatie, wordt net zo goed gevormd door een sollicitant, als door een klant! Een sollicitant neemt weliswaar geen product of dienst af, maar wel een mogelijke job.
In de komende twee jaar zijn er in Nederland niet minder dan 50.000 nieuwe mbo'ers nodig in de techniek, de logistiek, de zorg en de bouw. Bedrijven vullen de grote uitstroom van oudere werknemers niet op met afgestudeerde mbo'ers: daarvan zijn er simpelweg te weinig. Talent binnen de eigen organisatie ontwikkelen is dan ook een slimme investering: het zijn serieuze vaklieden met werkervaring. Datzelfde geldt voor zij-instromers uit andere vakgebieden of sectoren.
Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie worden de komende jaren weer steeds belangrijker om de juiste mensen te kunnen aantrekken. Dat zet het MKB in een achterstandspositie. Of zijn er creatieve en betaalbare oplossingen?
Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.