Steeds meer wijzen algoritmen de perfecte kandidaat aan. Vervolgens is het wel aan de managers om te bepalen of ze de kandidaat ook echt willen aannemen.
In veel trainingen hanteren ze de volgende regel in: 21 dagen verander je een gewoonte en in drie maanden verander je gedrag. Want om je thuis te kunnen voelen bij een nieuwe gewoonte en deze onderdeel te maken van je dagelijks leven, heb je nu eenmaal oefentijd nodig. HR-managers kunnen deze regel ter harte nemen als het gaat om de integratie van nieuwe medewerkers. Hoe? Door gebruik te maken van een onboarding programma om nieuwkomers succesvol te laten integreren. En ja, ook zo’n traject neemt maar liefst 90 dagen in beslag. In dit blogartikel daarom de beste tips & tricks voor succesvolle onboarding.
Zo’n 34% van alle nieuwe medewerkers weet binnen één week of ze voor langere tijd bij de organisatie wil blijven werken. Ruim 33% van alle nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen zes maanden. Essentieel dus om een goede eerste indruk te maken en medewerkers voor langere tijd aan je organisatie te binden. Maar hoe doe je dat?
Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%).
Wanneer een medewerker zijn LinkedIn-profiel aanpast, kan dit een aanwijzing zijn voor zijn aanstaande vertrek. LinkedIn heeft in San Francisco een rechtszaak verloren die het bedrijven onmogelijk moest maken om deze openbare informatie van profielen door te sturen naar werkgevers.
Voor potentiële medewerkers is het vaak lastig zich een beeld te vormen van hoe het is om bij een bepaalde organisatie te werken. Social media bieden organisaties de mogelijkheid een inkijkje te geven in hun organisatiecultuur. Om de juiste medewerkers aan te trekken is het voor organisaties dus belangrijk zich op social media goed te positioneren en een relatie op te bouwen met potentiële medewerkers. Hoe pakt u dit aan?
De waarde van online reviews op social media wordt door bedrijven vaak onderschat. Helaas kan dit het bedrijfsimago niet altijd ten goede komen, met name bij werving van nieuw talent.
Bent u op zoek naar schaars toptalent? Dan volstaat het plaatsen van uw vacatures op verschillende jobsites en het doorspitten van cv-databases al lang niet meer. U moet actief big data op de arbeidsmarkt analyseren en op zo op zoek gaan naar 'latente kandidaten'.
Het aannemen van nieuwe medewerkers kost veel tijd, evenals het inwerken van een nieuwe aanwinst voor de organisatie. Het is van groot belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat 30 procent van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier ‘onboard’ worden na zes maanden alweer aan het zoeken is naar een nieuwe baan.
Je nieuwe medewerkers zijn het goud in je organisatie. Ze kijken met een frisse blik en geven extreem waardevolle input. Als we kijken naar de relevante stakeholders met wie een nieuwe werknemer tijdens de inwerkperiode te maken krijgt zijn er in elk bedrijf vier belangrijke sleutelfiguren of afdelingen. Recruitment, HR, de directe collega’s en de leidinggevende.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.