Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden, waaronder het oplossen van skill gaps.
Bedrijven worden gedwongen zich continu aan te passen. Dat houdt ook in dat medewerkers de juiste mindset moeten hebben om in deze omgeving te presteren. Nadat jarenlang de focus lag op IQ (intelligentiequotiënt) en EQ (emotionele intelligentie) bij het werven van nieuwe medewerkers, zien we daarom nu dat deze wordt verlegd naar AQ. AQ staat voor het aanpassingsvermogen, een vaardigheid die in tijden van verandering goed van pas komt. Hoe test je dit bij toekomstige medewerkers en wat kan je als werkgever doen om dit te stimuleren?
Om tijdens corona een ingrijpende HR-hervorming over meerdere werkmaatschappijen door te voeren vraagt om visie, durf en vooral gerichte samenwerking. Facilitaire en zorgdienstverlener Facilicom deed precies dat! Het recruitmentproces van het bedrijf met meer dan 31.000 medewerkers werd midden in de crisis grotendeels gecentraliseerd.
Managers maken zich zorgen over het behoud van talent door het uitblijven van promoties en loonsverhogingen tijdens de pandemie zo blijkt uit de Salarisgids 2021 van recruitmentbureau Robert Half. Toch voorspelt het bureau dat de arbeidsmarkt in 2021 weer aan gaat trekken. Momenteel zijn werkgevers voornamelijk op zoek naar tijdelijke professionals. Deze zijn aantrekkelijk doordat ze met minimale training inzetbaar zijn om bedrijfskritieke functies te vervullen.
Voor het werven van onderzoekers begeeft de TU Delft zich op een internationale, uiterst competitieve arbeidsmarkt. Maar voor docenten en ondersteunend personeel is de arbeidsmarkt hoofdzakelijk nationaal. Door innovatie in talentrecruitment behaalt de TU Delft op beide markten betere resultaten, waarbij de diversiteit ook toeneemt.
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als een adviseur die organisaties bijstaat met het optimaliseren van hun werving en met name hun selectie, maar ik ben toch wel heel erg verbaasd over het gebrek aan aandacht dat het thema Selectie heeft bij HR-professionals en met name bij het hogere HR-management.
Picnic had dit voorjaar 25.000 sollicitanten. Om die massale toestroom te kanaliseren en verwerken heeft de supermarkt zijn werving- en selectiewerk anders ingericht. Zo ook Rijkswaterstaat, die videosolliciteren introduceerde.
Voor sommige HR-specialisten geweldig, maar voor anderen een hel. Het werven van personeel. Dit is de praktijk: een manager zoekt een nieuwe medewerker. Zelf is de manager druk met allerlei andere zaken dus dan wordt er al snel een mailtje gestuurd naar HR met de vraag 'Ik zoek er weer een! Kun jij die ene vacaturetekst weer online plaatsen?'
Discriminatie is altijd al een moeilijk onderwerp geweest, maar de Black Lives Matter beweging lijkt echt iets in beweging te zetten. Het onderwerp wordt opgepakt niet alleen als het gaat over ras, maar ook over geslacht, leeftijd en afkomst. Zo kondigt Google aan vergaande maatregelen te nemen die, gezien hun dominantie als zoekmachine, impact gaan hebben op ieders Employer Branding aanpak.
De eerste negentig dagen van het dienstverband zijn cruciaal in de vraag of een nieuwe medewerker gaat landen in de organisatie. Veel mensen die vanaf half maart aan een nieuwe baan zijn begonnen kennen hun collega’s alleen van het laptopscherm. Soms zijn ze zelfs nog nooit op hun nieuwe officiële werkplek geweest. Toch maakt de coronacrisis het afbreukrisico van de onboardingfase niet per definitie groter.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.