• 16 maart 2015
  • Top Employers Institute

Nieuwe leiderschapsstijl draait om beïnvloeding en teamprestaties

De manier waarop bedrijven leiders definiëren verandert. Voorheen draaide het om de hiërarchische positie en persoonlijk succes. Nu willen bedrijven leiders die hun medewerkers kunnen beïnvloeden, als een team presteren en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling. Ook meetbare resultaten en digitale technologie vormen de huidige trends binnen organisaties. Dit blijkt uit het Leadership Development rapport van het Top Employers Instituut . Dit onderzoek is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.

David Plink, CEO van Top Employers Instituut, wijst op de veranderingen in de manier waarop bedrijven Leadership Development benaderen. Ook al geven de Top Employers aan dat hun managers het Leadership Development programma ondersteunen, toch wordt het voor sommige organisaties een uitdaging om een aantal van deze trends in de praktijk te brengen. “Er wordt meer ingezet op een collectieve benadering van leiderschap, en tegelijkertijd leggen wij de verantwoordelijkheid voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling bij de managers zelf.”

Minder hiërarchie, meer verantwoordelijkheid

Bedrijven moeten een omgeving creëren waarin toekomstige leiders zich kunnen ontwikkelen. Bedrijven worden steeds minder hiërarchisch, waardoor de titel niet meer het belangrijkste is, maar de prestatie van de leider. “De organisatiecultuur wordt een steeds belangrijkere factor voor bedrijven om zich te onderscheiden. Het wordt steeds vaker ingezet om talent aan te trekken en te behouden. Meer dan de helft van de Top Employers geeft in het Leadership Development rapport aan dat zij deze trend opmerken”, aldus XX van Top Employers Instituut.

Ontwikkeling is eigen verantwoordelijk

Uit het onderzoek blijkt ook dat persoonlijke en professionele ontwikkeling vaker bij de medewerker zelf komt te liggen, dan dat de organisatie deze taak op zich neemt. Organisaties zijn ervan overtuigd dat werknemers een snellere ontwikkeling doormaken wanneer zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen vooruitgang, dan wanneer het alleen wordt aangestuurd door de organisatie. Informatie over het Leadership Developmentprogramma is bij bijna 70 procent van de organisaties voor alle medewerkers vrij toegankelijk, bijvoorbeeld via intranet.

Zes rapporten

Het Top Employers Instituut geeft de komende tijd een reeks van zes rapporten uit. Het eerste verslag gaat over de huidige trends in Leadership Development en hoe bedrijven deze trends in de praktijk brengen. Het rapport is te downloaden via http://www.hr-insights.top-employers.com/leadership-development.

Over Top Employers

Het Top Employers Institute certificeert de uitstekende condities die organisaties creëren voor hun medewerkers. Optimale condities zorgen ervoor dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, op professioneel èn persoonlijk vlak. Juist deze ontwikkeling stelt deze organisaties in staat om continue te blijven groeien. Het Top Employers Institute, met het hoofdkantoor in Nederland, erkent sinds 1991 organisaties met uitstekende condities voor hun medewerkers. Het Top Employers Institute certificeert jaarlijks wereldwijd meer dan 900 organisaties.