Logo
  • Persbericht
  • 25 april 2016
  • Top Employers Institute
  • Bron: Persbericht

Nieuw rapport laat zien dat senior management meer betrokken is bij on-boarding

Inclusief vijf manieren om On-boarding succesvoller te maken voor nieuwe medewerkers
April 2016 - De gegevens komen van het Top Employers Institute, dat een wereldwijd rapport heeft gepubliceerd over ontwikkelingen in On-boarding. De wereldwijde trends laten zien dat senior management een steeds belangrijkere rol spelen in het On-boardingsproces, en dat het meten van succes een steeds grotere rol speelt.

In navolging van het wereldwijde rapport, zijn er ook specifiek Nederlandse cijfers vrij gegeven, die deze trends ondersteunen.
Sinds 2015, zijn leiders van de 62 gecertificeerde Top Employers in Nederland, steeds meer betrokken bij nieuwe werknemers:

  • Bij 89% van de organisaties hebben de nieuwe werknemers een ontmoeting met het executive management (+ 7%)
  • 81% van het senior management promoot actief het belang van On-boarding (+10%)
  • 83% van de leiders worden verantwoordelijk gehouden voor hun rol bij het On-boarden (+10%)

Ook het meten van het succes van het On-boardingsprogramma wordt steeds belangrijker:

  • 40% rapporteert op KPI’s (+7)
  • 70% meet de eerste indruk van nieuwe werknemers (+15%)
  • 79% heeft een evaluatie door HR (+23%)

Het rapport laat vijf wereldwijde trends in On-boarding zien:

  1. Van evenement naar proces: het On-boardingsproces kan wel tot een jaar duren, waar dat eerder twee tot drie dagen was.
  2. Naar een meer holistische benadering: On-boarding gaat niet alleen maar over de specifieke functie van de nieuwe medewerker, maar bevat een veel breder programma. 
  3. Actievere betrokkenheid van Senior Management.
  4. On-boarding gaat digitaal: Technologie speelt een centrale rol tijdens het On-boarden.
  5. Inzicht: data gestuurde verbetering van programma’s.

David Plink, CEO van het Top Employers Institute: “De voordelen van een goede integratie uiten zich in meer geëngageerde en productievere medewerkers, die de cultuur van een organisatie goed begrijpen. On-boarding is erg belangrijk voor de perceptie van het bedrijf als werkplek en als plek om zich te ontwikkelen. Deze fase heeft een cruciale invloed op behoud en ontwikkeling van nieuwe medewerkers.”

Plink voegt daaraan toe: “Voorkeuren en verwachtingen van medewerkers zijn aan het veranderen. Ze hebben toegang tot werkgeversinformatie die aantoont of het al dan niet waarschijnlijk is dat het bedrijf een goede werkgever is. Hierdoor is de vroegere aanpak van On-boarding niet relevant meer. Het is geëvolueerd van een ‘eerste dag’-evenement naar een continu leerproces, met sociale en culturele integratie als belangrijk onderdeel, net zoals het senior management dat een actieve rol speelt.”

 

De Nederlandse data komen uit onderzoek naar 62 organisaties die gecertificeerd zijn als Top Employer 2016 in Nederland.

De bevindingen in het wereldwijde rapport zijn gebaseerd op onderzoek naar 600 organisaties in 102 landen, die gecertificeerd zijn als Top Employer 2016 door het Top Employers Institute. De gegevens in het rapport zijn gebaseerd op organisaties dielokaal meer dan 3000 werknemers, of 5000 werknemers wereldwijd hebben.

On-boarding is het proces waarbij nieuwe werknemers kennis maken met de nieuwe functie, de organisatie en de sociale en prestatie gerelateerde aspecten die belangrijk zijn om goed te functioneren

Voor toegang tot het HR Insights Report over On-boarding gaat u naar: http://www.hr-insights.top-employers.com/on-boarding