Veel HR-afdelingen werken administratief nog op een verouderde manier. Hierdoor worden er fouten gemaakt. Ook neemt het erg veel tijd en dus geld in beslag om gegevens op de oude manier te verwerken. HR-afdelingen moeten efficiënter gaan werken, maar vaak zijn HR-professionals onvoldoende op de hoogte van de verschillende technische en organisatorische mogelijkheden om processen te stroomlijnen en te implementeren.
Bazen die dominant zijn, zeggen waar het op staat, die hun nek durven uitsteken en risico’s durven nemen zijn in tijden van crisis erg populair. Masculiene trekken voeren de boventoon. In de dagelijkse praktijk op de werkvloer gaat de voorkeur echter uit naar een combinatie van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen.
Weet u hoe kunt werken aan de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers? Met de nieuwe NEN-richtlijn NPR 6070 heeft u voortaan een instrument in handen om dit in de praktijk te brengen.
Gebrek aan interne communicatie en het feit dat verschillende kennisbronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn. Dat wordt door P&O’ers gezien als de belangrijkste HR-knelpunten. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden geeft dit aan in het HR-transformatie onderzoek van Berenschot.
Hoe creëer je binnen de organisatie een gevoel van overvloed waarmee je niet alleen medewerkers betrokken houdt, maar tegelijkertijd waarde biedt voor klanten, aandeelhouders en andere stakeholders? Dat is de vraag die managementgoeroe Dave Ulrich probeert te beantwoorden in zijn nieuwste boek The Why of Work.
Medewerkers in retail en zakelijke dienstverlening hebben het meeste vertrouwen in hun leidinggevenden. Medewerkers die voor de overheid en in de zorg werken, hebben daarentegen minder vertrouwen in het management. Opvallend genoeg is in de financiële sector- ondanks de crisis - het vertrouwen gelijk gebleven.
In 2009 zijn een stuk minder mensen van beroep gewisseld dan de jaren ervoor. In 2008-2009 kregen 773.000 mensen een ander beroep, ruim 100.000 minder dan in 2007-2008. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepresenteerd.
Bijna twee derde van het zorgpersoneel verwacht dat de kwaliteit van de zorg in de toekomst afneemt. Redenen: te weinig geld, te hoge werkdruk en te veel administratie. Daarom denkt de helft van al het personeel er wel eens over na een baan buiten de zorg te zoeken.
Een werkgever vermoedt diefstal binnen het bedrijf en zet een recherchebureau in om uit te zoeken welke werknemer zich hieraan schuldig maakt. Als een van de medewerkers de diefstal erkent, wordt hij op staande voet ontslagen en krijgt hij de rekening gepresenteerd van het onderzoek.
“We stevenen af op een netwerk van netwerken, dat is de grootste verandering op de werkvloer de komende tijd. De vaste kern blijft behouden en de medewerkers die daartoe behoren moet je als werkgever zien te verbinden met de organisatiewaarden. Het gaat dus niet zozeer om binden en boeien, maar om verbinden.” Aldus professor Rob Vinke tijdens de afgelopen HRpraktijk Dag.