Wat hebben een ballerina, een voormalig delinquent, een politicus en een hofnar met elkaar gemeen? Dat ze gezien en gehoord willen worden. En dat werden ze tijdens HR Day 2025. Samen met vele andere sprekers en deelnemers.
Robert Tjalondo

Foto’s: Robert Tjalondo

Wie anders dan een ballerina op spitzen kon de dag openen? Balanceren op die smalle punten vraagt focus, discipline en vertrouwen, precies zoals HR-professionals dagelijks balanceren tussen de belangen van mens en organisatie.

De volgende beurt was aan Jort Verhage, dagvoorzitter en oprichter van De Hofnar®, een organisatie die bedrijfsculturen doorgrondt door écht te luisteren naar mensen. Hij gelooft dat aandacht voor de mens de sleutel is tot een sterke organisatie. Als hofnar werkte hij onder meer voor familiebedrijven als AFAS, Vebego en SnelStart, en voor maatschappelijke organisaties als Gasunie, Vivare en het Centraal Planbureau.

LEES OOK: Hoe ‘hofnar’ Jort Verhage opduikt wat verborgen blijft op de werkvloer

Aandacht voor de mens is sleutel tot succes

Hij sprak met duizenden medewerkers en zegt topmanagers waar het op staat. De hofnar oordeelt niet en geeft geen advies, maar maakt zichtbaar wat de drempels zijn om van A naar B te komen. Kortom, luisteren en aandacht geven. Dat deed hij ook met verve tijdens HR Day.

Niet balanceren maar kiezen

Wat als de eerste keynote direct het thema van de dag in twijfel trekt? HR-professionals staan dagelijks voor de uitdaging om uiteenlopende belangen te verenigen. Van strategische organisatiedoelen tot individuele behoeften van medewerkers. Dat lijkt een voortdurende balancing act. Maar is dat wel zo? “Balans zoeken kan ook betekenen dat je lastige keuzes uitstelt,” stelde Poléanne Vluggen, CHRO van Vebego en CHRO of the Year 2024. “Wat gebeurt er als we die gedachte loslaten en ons richten op wat écht prioriteit heeft? Niet balanceren maar kiezen.”

LEES OOK: Poléanne Vluggen, CP&CO Vebego: ‘People first is nu expliciet gemaakt’

En kiezen, dat doet familiebedrijf Vebego al 82 jaar. De keuze is helder: de mens staat centraal. Niet als luxe, maar als fundament. “Een mensgerichte cultuur is geen extraatje,” zei Poléanne. “Het is de basis van de samenleving. Vooral voor de mensen aan de basis maakt werk het verschil. Werk gaat niet alleen over geld verdienen, maar over waardigheid, gehoord en gezien worden, deel uitmaken van een team.”

Die overtuiging vertaalt zich concreet in beleid en initiatieven. Zo zijn de loonbeslagen onder medewerkers aantoonbaar teruggelopen. Daarnaast richtte Vebego een foundation op die steun biedt in het dagelijks leven. “Als je kind een rekenmachine nodig heeft voor school of een sportabonnement wil afsluiten, moet dat kunnen,” aldus Poléanne. “Wij willen dat onze mensen en hun gezinnen zich veilig en ondersteund voelen.”

Het effect is zichtbaar. Verzuim is gedaald tot onder het branchegemiddelde, de eNPS is gestegen, en medewerkers laten zien dat zij het verschil maken in klantbeleving. “Mensen die zich gezien voelen, geven dat automatisch door. Dat is onze kracht. Het levert niet alleen betere cijfers op, maar vooral meer betekenis.”

Kracht van kindness

Poléannes pleidooi ging verder dan beleid en KPI’s. Ze sprak over leiderschap van onderaf, storytelling als strategisch instrument en de kracht van ‘kindness’. “Kindness is iets anders dan aardig doen. Het vraagt moed. Het betekent dat je je uitspreekt, dat je elke dag het goede voorbeeld geeft, dat je kleine maar zichtbare daden van aandacht stelt. Daarmee bouw je vertrouwen en loyaliteit – en verlaag je stress.”

De boodschap was even eenvoudig als indringend: echte aandacht, juist in de kleine dingen, maakt mensen sterker en organisaties beter. Vluggen sloot af met een uitnodiging aan de zaal: “Vraag jezelf elke dag af: wat is mijn impact? En doe elke dag een act of kindness. Zie en ken bijvoorbeeld degene die bij je bedrijf schoonmaakt. Samen kunnen we een beweging in gang zetten die de wereld beter maakt.”

LEES OOK: Harvard-hoogleraren: ‘Vriendelijkheid is een hard skill en essentieel op de werkvloer’

Break-out sessies

Kiezen was ook het devies tijdens de break-out sessies. Het programma bood keuze genoeg.

Een greep uit de inhoud:

Koffie verbindt en laat competenties floreren

Wat als we de mens echt centraal zetten? Dat is ook wat sociaal ondernemer Rodney van den Hengel doet. Rodney was al op jonge leeftijd doordat zijn vader ‘een pakje sigaretten was gaan halen’ en zijn moeder daarna in overlevingsstand stond, betrokken bij criminaliteit, gebruikte drugs, en zat meerdere keren in jeugddetentie. Hij heeft echter zijn competenties al lang geleden ten goede gekeerd en is momenteel mede-oprichter van Heilige Boontjes waar hij jongeren die om welke reden dan ook een kans nodig hebben om hun rol in de maatschappij te (her)ontdekken aan het werk helpt en ook hun competenties – zoals onderhandelen, overtuigen, snelste route uitkiezen – ten goede te keren. Om ze zo uit de vicieuze cirkel te halen en perspectief te bieden.

Doorstromen naar andere werkgevers

De jongeren worden bij HB onder meer opgeleid tot barista, koffiebrander, bezorger en restaurantmedewerker. Ook krijgen ze theoretische lessen zodat ze aan het eind van het traject een MBO-diploma hebben. Vervolgens kunnen ze doorstromen naar andere werkgevers waar ze in eerste instantie een coach via HB krijgen. Op die manier zijn al 400 jongeren aan ’t werk – 70% van de aan het werk geholpen jongeren bij HB.

Rodney deelde hierbij een video waar medewerkers vertellen wat het werk bij HB voor hen betekent. Zonder uitzondering heel veel. Ze voelden zich gehoord en gezien. Het werk en de opleiding maakte duidelijk het verschil. En dat alles door Vertrouwen, Aandacht en Oprechtheid.

Mooi detail: grand café Heilige Boontjes zit in een voormalig politiebureau in Rotterdam alwaar je een straf bakkie kan drinken en zelfs overnachten in Penthouse Prison.

Het echte gesprek: voorbij aannames

De paneldiscussie over ‘het echte gesprek, polarisatie voorbij’ leefde duidelijk in de zaal. Gedragswetenschapper Oscar van Mourik van Randstad, IT-ondernemer Ruben Treurniet en HR-leider Gwen Kolader legden uit wat polarisatie op de werkvloer inhoudt, waarom het een probleem is en wat je er tegen kunt doen.

Van een echte discussie tussen de drie kwam het niet; ze waren het vooral met elkaar eens dat leiders van organisaties het goede voorbeeld moeten geven, er binnen organisaties en teams gezocht moet worden naar gemeenschappelijke waarden, maar ook problemen, en er ruimhartig budget nodig is voor de juiste aanpak.

‘Verschillen erkennen, elkaar leren te begrijpen en inzien wat jullie bindt als groepen’, was een belangrijk advies van de experts. Ook de ‘stille middengroep’ moet een luidere stem krijgen. De polarisatie – vaak over gevoelige thema’s die doorsijpelen uit de maatschappij – tussen sterke meningen vindt namelijk vooral op de schreeuwende flanken plaats.

Koffie met iemand die totaal niet op je lijkt

Omarm dus de verschillen en zoek naar de overeenkomsten. Maar hoe dan in de praktijk? Een manier om dat te doen is om koffie te gaan drinken met iemand die totaal niet op je lijkt. Daarmee bouw je aan erkenning, herkenning en acceptatie. Een zogenaamd inclusie-KPI-gesprek. Meet dat dus ook – anoniem. ‘Zonder data weet je niet waar je staat en waar je naartoe gaat’

Vanuit het publiek kwam de tip om eerst je eigen gebruiksaanwijzing na te gaan. Vervolgens wat die van de ander is en wat die van jullie samen. Een open gesprek dus.

Wat ga je morgen veranderen was de slotvraag aan het publiek. Tips van de panelleden waren: ‘Creëer ruimte om je eigen aannames te ontdekken’, ‘Gebruik je bedrijfscultuur als ‘wapen’ en ‘Maak tijd voor trainingen om goed te leren luisteren’.

LEES OOK: Werkvloer-polarisatie: 28% Nederlandse werkenden ziet negatieve gevolgen voor productiviteit

Resultaten én relaties maken ons gelukkig

De afsluitende keynote van werkgelukexpert Gea Peper begon anders dan anders. Geen sheets of cijfers, maar meteen een oefening: “Pak je telefoon en laat de laatste foto zien aan degene naast je. Vertel er twee minuten over.” Het leverde geroezemoes, gelach en vooral verbinding op. “Zo creëer je een andere ingang dan direct de inhoud in duiken,” legde Gea uit.

Haar presentatie draaide om drie vragen: wat is werkgeluk, waarom is het belangrijk en hoe vergroot je het? Ook hierbij schakelde ze telkens tussen korte theoretische kaders en interactieve oefeningen. Zo vroeg ze deelnemers een van hun mooiste ervaringen op het werk te delen: “Waar was je? Wat deed je? En wat maakte je gelukkig?” Al snel werd duidelijk wat de gemene deler was: resultaten halen, samen resultaten behalen, en waardering krijgen.

5 talen van waardering

Gea verwees naar onderzoeken van Gallup en Hay Group die laten zien dat werkgeluk direct bijdraagt aan betere prestaties. Toch vindt 36% van HR-professionals het nog steeds een uitdaging. Volgens Gea is waardering de sleutel, maar die werkt niet voor iedereen op dezelfde manier. Ze presenteerde de ‘vijf talen van waardering op het werk‘: woorden, tijd samen, helpende hand, cadeau en fysiek contact. “Als je de juiste taal gebruikt, heeft waardering de meeste impact. Daarvoor moet je weten wat bij iemand past – en ook bij jezelf.”

Met luchtige huiswerkopdrachten hield ze de zaal in beweging. De vraag ‘Welk schaapje ben jij vandaag?’ met een reeks grappige plaatjes van schapen als check-in voor de mood van de dag zorgde voor veel gelach en herkenning. Voor thuis gaf ze de Werkgeluktest van het HappinessBureau en NN mee als reflectie-instrument.

Afsluiten deed ze energiek en letterlijk in beweging. “Werkgeluk is iets dat je in actie moet brengen,” zei ze, waarna ze de zaal meenam in een korte dans: zwaaien, om je heen kijken, trommelen links en rechts en een John Travolta-pose. Al dansend op Blame It on the Boogie eindigde HR Day met een lach, een dosis energie en vooral de oproep om werkgeluk tastbaar te maken – in resultaten én relaties.

LEES OOK: Werkgelukexpert Gea Peper: ‘We zijn druk met wat moet, maar vergeten wat ertoe doet’

HR Day gemist? Bekijk hier het complete fotoverslag van de dag.

HR Day 2025 werd mogelijk gemaakt dankzij onze partners:

GOLD PARTNERS

SILVER PARTNERS

BRONZE PARTNERS