Ik ontmoet nogal eens wat tegenstand als ik zeg dat vrouwen nu eenmaal anders zijn dan mannen. En dat dat niet alleen door opvoeding komt maar ook doordat we qua fysiek verschillen. Sommigen (vrouwen met name) worden dan woest. En ik denk dat dat komt omdat ze het interpreteren als ‘vrouwen zijn minder’. Maar dat is niet wat ik bedoel, en dat is ook niet wat de wetenschap zegt.
Technisch gezien slaan wij ons gemakkelijk door online communicatie heen, maar één ding blijft nog steeds een enorm moeilijke vraag. Hoe halen wij onze resultaten als organisatie, afdeling of team terwijl wij onze medewerkers daarbij niet meer in de ogen kunnen kijken? Een mooi voorbeeld werd met ons gedeeld tijdens een trainingsmodule over leidinggeven bij een grote financiële instelling.
Een crisis als waar we nu in zitten komt van rechts en geef je voorrang. Wat moet er dan veranderen en wat is de taak die je samen te doen hebt? Hoe kom je hier doorheen? Wij zien vier werkende bestanddelen die je helpen om dat goed te doen. Die vorm geven aan waar we allemaal naar zoeken. Deze tijd vraagt om TACTvol leiderschap.
Het jaarlijkse functioneringsgesprek is voor zowel de werkgever als werknemer een spannend moment. Maar hoe ziet dat gesprek eruit nu we massaal thuiswerken? Nu medewerkers en managers elkaar niet dagelijks zien, kan het lastig zijn een eerlijke beoordeling te geven. Tijdens een crisis zoals deze veranderen doelen, prestaties en prioriteiten. Een functioneringsgesprek is daarom een goed moment om daarbij stil te staan.
Ondanks economische zorgen blijven sfeer en collegialiteit doorslaggevende factoren voor werkgeluk HR-professional. 57 procent van de HR-professionals maakt zich zorgen over de stand van de economie en dat percentage ligt zestien procent hoger dan vorig jaar.
Beste Joost, Man man, wat was ik blij; twee weken geleden werd KPN door Equileap uitgeroepen tot het meest gendergelijke bedrijf van Nederland. ‘Mooi’ dacht ik, ‘Joost weet dus ècht hoe het moet, 30% vrouwen in de RvB en RvC, top!’ Tot ik gisteren de column van Sophie van Gool (Salaristijger) in de Volkskrant las.
HR kent doorgaans twee problemen. De eerste: HR wordt niet serieus genoeg genomen als strategisch sparringpartner. En nummer twee: de business maakt te weinig gebruik van onze producten. Zou het ene wellicht met het andere te maken kunnen hebben?
Beoordelen van medewerkers is al jaren in ontwikkeling. En nu komt de coronacrisis daar doorheen. Hét moment om beoordelen de transformatie te laten maken naar werkelijk performance- en talentmanagement.
De afgelopen online-periode heb je ongetwijfeld ervaren hoe lastig het is om dat goede teamgevoel te behouden of verder uit te bouwen. Wij als teamcoaches hebben natuurlijk ons uiterste best gedaan om een bijdrage te leveren hierin. Toch heb ik het veelal ervaren als een soort van ‘Silent Disco.’ Het werkt heus wel een beetje, mensen gaan ook nog wel dansen, maar de echte onderlinge verbinding is minder. Iedereen zit toch een beetje naar zijn eigen muziek te luisteren en zijn eigen dansje te doen.
Weet u hoe u een slechte manager herkent? Vrij eenvoudig: die klaagt voortdurend dat hij of zij het zo druk heeft. Waarom maakt klagen over drukte iemand tot slechte manager? Weer vrij eenvoudig: vraag uzelf af wat drukte is. Maar niet te vroeg juichen, dit is niet het zoveelste bash-the-manager stukje. In deze column ligt HR op het hakblok. Maar je kunt verschil maken. Door de hefboom te vinden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling