Logo
  • Nieuws
  • 11 december 2017
  • Bron: AWVN

KLM zet Duurzame Inzetbaarheid-app AWVN in

Het grondpersoneel van KLM is aan de slag gegaan met persoonlijke duurzame inzetbaarheid. Zesduizend van hen hebben de afgelopen drie weken gebruik gemaakt van een nieuw door KLM beschikbaar gesteld digitaal instrument en het bijbehorende ontwikkelingsbudget. Van deze medewerkers is meer dan de helft daadwerkelijk overgegaan op het uitvoeren van een online beroeps- of gezondheidstest en de aankoop van een cursus of opleiding.

Beeld KLM zet Duurzame Inzetbaarheid-app AWVN in

Een en ander blijkt uit gegevens van werkgeversvereniging AWVN over het gebruik van de duurzame-inzetbaarheidstool Tiptrack bij de vliegmaatschappij. AWVN adviseert werkgevers over onder meer arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen en personeelsbeleid.

Duurzame inzetbaarheid - met als doel dat werkenden nu en in de toekomst productief en met plezier aan het werk blijven - staat bovenaan op alle prioriteitenlijsten van werkgevers, maar liet zich tot dusver slechts moeizaam vertalen in concrete handelingen. KLM is de eerste grote werkgever die gebruik maakt van de door AWVN ontwikkelde app voor computer en smartphone om beleid op het vlak van duurzame inzetbaarheid te concretiseren. Met dit instrument krijgen werkenden inzicht in hun werksituatie, ontwikkelingsmogelijkheden, financiële situatie en gezondheidsaspecten. De gedachte is dat werkenden dit inzicht kunnen gebruiken om meer greep te krijgen op de eigen huidige en toekomstige situatie. Zij vergroten hun eigen duurzame inzetbaarheid en daarmee hun eigen toekomstige arbeidsmarktkansen aldus AWVN.

Individuele inzetbaarheidsbudgetten

AWVN ziet in steeds meer cao’s afspraken over individuele inzetbaarheidsbudgetten, geld waarover werkenden zelf kunnen beslissen. Vaak worden deze budgetten echter niet of onvoldoende gebruikt. Het succes bij KLM is te verklaren uit het feit dat de medewerker met de app eerst inzicht in zijn situatie krijgt, waardoor hij beter weet waar hij zijn budget aan kan besteden. Uit eerder onderzoek van de werkgeversvereniging blijkt dat veel medewerkers ‘onbewust onbekwaam’ zijn ten aanzien van hun eigen duurzame inzetbaarheid.

KLM heeft ruim 13.000 medewerkers als grondpersoneel in dienst. Dezen hebben allemaal de beschikking over de tool die de komende maanden bij een aantal andere grote bedrijven wordt geïntroduceerd.

Vier pijlers DI

Tiptrack is een interactieve online tool voor werkenden en werkgevers die gebouwd is op de vier pijlers van duurzame inzetbaarheid: werk, ontwikkeling, gezondheid en financiën. Het bestaat uit een app en wordt ondersteund door een online platform. De werkenden beoordelen hun werkdag en krijgen via persoonlijke tips inzicht in de eigen situatie en worden gestimuleerd om plannen te maken voor de toekomst.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.