Fietsen naar het werk loont, letterlijk en figuurlijk – voor zowel werkgevers als medewerkers. In dit artikel lees je alles over de voordelen en de mogelijkheden, waaronder die van Swapfiets, en leer je hoe je als organisatie het meest haalt uit fietsstimulering.

Medewerkers die hun werkdag fris, energiek en met een glimlach beginnen, zonder files, parkeerstress of hoge brandstofkosten: klinkt goed, toch? Op donderdag 15 mei 2025 is de perfecte kans om dit te ervaren tijdens de landelijke Fiets naar je Werk Dag. De 19e editie van deze campagne nodigt Nederland uit om de auto te laten staan en de fiets te pakken en de voordelen van fietsen te ontdekken: gezond, duurzaam en kostenbesparend.

Een abonnementsmodel biedt werkgevers én -nemers veel flexibiliteit en service

De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland bedraagt volgens het CBS 8 kilometer per enkele reis. Hiervan wordt momenteel nog zo’n 65(!) procent afgelegd met de auto. “Terwijl die afstand ideaal is om per fiets af te leggen. Zeker in Nederland, het fietsland bij uitstek. Zowel de cultuur als de infrastructuur zijn hier volledig ingericht op de fietser”, stelt Ross Goorden, beleidsadviseur Ruimte & Mobiliteit bij de Fietsersbond.

Dat toch nog relatief veel werkenden ook bij een korte afstand de auto pakken naar kantoor komt volgens Goorden vooral doordat het in Nederland veel te makkelijk is om de auto te pakken. “Zolang je zonder na te denken in je auto kunt stappen, voor de deur kunt parkeren en je werkgever de kosten dekt, wint de auto het al snel van de fiets – zelfs bij afstanden onder de tien kilometer. Er zijn nauwelijks drempels om met de auto te komen én nauwelijks prikkels om de fiets te pakken.”

Goede fietsregeling

Willen we daarin verandering aanbrengen, dan moeten werkgevers én overheden bewuster keuzes gaan maken om fietsen aantrekkelijker en autorijden iets minder vanzelfsprekend te maken. Het financieel aantrekkelijker maken voor medewerkers om wat vaker de fiets te pakken, begint met een goede fietsregeling. Dit gaat verder dan de traditionele fietsregeling.

Sinds 2020 hebben werkgevers ook de mogelijkheid om medewerkers een leasefiets aan te bieden. Daarnaast kunnen werkgevers kiezen voor een abonnementsmodel, zoals dat van Swapfiets, wat veel flexibiliteit en service biedt (zie kader). Swapfiets valt overigens buiten de Werkkostenregeling (WKR) en neemt dus geen hap uit de beperkte vrije ruimte van deze regeling.

Swapfiets voor business is een mooie aanvulling op een eventueel bestaand fiets- of lease plan en biedt een aantal fiscale voordelen. Werkgevers kunnen (een deel van) de abonnementskosten vergoeden. Als zij de volledige kosten dekken, betaalt de werknemer slechts 7% bijtelling over de cataloguswaarde van de fiets. Bij een gedeeltelijke vergoeding kan het resterende bedrag worden ingehouden op het bruto- of nettoloon van de werknemer, wat fiscale voordelen biedt voor beide partijen.

De ervaring van Studytube

Een werkgeversbijdrage aan de maandelijkse vergoeding is niet verplicht, maar kan helpen om het gebruik van fietsen onder werknemers te stimuleren. Zo biedt techbedrijf Studytube al haar medewerkers in Nederland en Duitsland sinds 2024 de mogelijkheid om zich te abonneren op een Swapfiets. Voorwaarde is dat medewerkers minimaal één keer per week (een deel) van hun woon-werkverkeer op een Swapfiets afleggen. Het abonnement wordt aangeboden via een salarisconversieregeling, waarbij een deel van het brutoloon wordt omgezet in een fietsvergoeding. De regeling komt bovenop de reguliere reiskostenvergoeding.

Volgens Sanne Buijs, Office Manager bij Studytube, stimuleert deze regeling medewerkers om voor de fiets te kiezen, wat aansluit bij de vitaliteitsdoelstellingen van het bedrijf. “Het bevordert een gezonde, praktische manier van woon-werkverkeer en met deze aanpak combineren we duurzame mobiliteit met medewerkerswelzijn.”

Fietsgebruik stimuleren vergt uithoudingsvermogen en een combinatie van maatregelen werkt het beste

Een ander voordeel is het administratieve gemak. Alle abonnementen worden gebundeld in één maandelijkse factuur. “De administratieve lasten zijn hierdoor miniem”, aldus Buijs. Er kan gekozen worden tussen vier modellen, waaronder twee soorten e-bikes. De regeling levert ook het aanzienlijke duurzaamheidsvoordelen op. De uitstoot van een kilometer met een e-bike is 26 keer lager dan met een auto en bij een traditionele fiets is de uitstoot uiteraard nul.

Begin bij de basis: goede fietsvoorzieningen

Je kunt nog zo’n aantrekkelijke fietsregeling opgetuigd hebben voor je medewerkers, maar fietsstimulering staat of valt met de basics, stelt Goorden. “Kun je je dure fiets veilig en droog stallen? Is de fietsenstalling dicht bij de ingang, zodat je niet het verlaten parkeerterrein over hoeft in het donker? Zijn er genoeg oplaadplekken voor e-bikes? Kun je je douchen en omkleden en je natte fietskleding ergens uithangen? En kom je als fietser op een veilige manier bij je bedrijf? Als de basis niet op orde is, dan zullen veel medewerkers toch kiezen voor auto of OV.”

Zorg ook dat er een fietspomp en bandenplaksetje klaarstaan voor je fietsende collega’s. Je kunt ook – eventueel in samenwerking met andere bedrijven uit de buurt – op vaste dagen een mobiele fietsenmaker langs laten komen voor kleine reparaties. Bij Swapfiets zit dit al bij de prijs in. Goorden: “Ook klanten of bezoekers kunnen met de fiets komen. Zorg dat zij de stalling makkelijk kunnen vinden en de fiets veilig en droog kunnen parkeren.”

Tip: Check met deze tool hoe fietsvriendelijk jouw organisatie is.

Werknemers die meer bewegen voor, tijdens of na het werk zijn fitter, hebben een lager ziekteverzuim tot wel 25 procent en een hogere arbeidsproductiviteit (zie kader). Als 10 werknemers de auto drie dagen per week verruilen voor een fietsrit van 20 minuten enkele reis van en naar het werk, levert dit de werkgever een jaarlijkse besparing op van €18.654 euro. De beleidsadviseur bij de Fietsersbond wijst op een handige tool waarmee je kunt berekenen wat het je als organisatie financieel en gezondheidstechnisch oplevert als medewerkers meer bewegen naar, tijdens en vanuit hun werk.

Plan de campagne

Wil je je collega’s in beweging krijgen, dan maak je een goede start door de juiste randvoorwaarden te scheppen en drempels weg te nemen. Maar fietsgebruik stimuleren vergt uithoudingsvermogen. Een combinatie van maatregelen werkt het beste, weet Goorden. “Laat mensen bijvoorbeeld een e-bike uitproberen, gevolgd door een aanbod om een e-bike met korting te kopen, regel een fietsmaatje en moedig het fietsgebruik aan door medewerkers punten te laten sparen per fietskilometer. En hou dit net zo lang vol totdat fietsen gewoontegedrag is geworden.”

Je kunt als werkgever aansluiten bij een landelijk initiatief of regionale actie of kiezen voor maatwerk. Tip: Op Werken in beweging vindt je inspirerende voorbeelden van campagnes en middelen die je in kunt zetten, waaronder het belonen van fietskilometers, het gebruik van fietsapps, de inzet van fietsambassadeurs en het organiseren van vitaliteitsdagen en challenges.

Benieuwd hoe Swapfiets voor Business jouw organisatie kan helpen bij vitaliteit, duurzaamheid en kostenbesparing? Kijk hier voor meer informatie!

Swapfiets voor Business: flexibele fietsoplossingen voor elk bedrijf

Met Swapfiets voor Business krijgen medewerkers een betrouwbare (elektrische) fiets in abonnementsvorm, inclusief onderhoud en reparatieservice. Werkgevers kunnen vanaf 20 abonnementen eenvoudig instappen:

► Eén maandelijkse factuur voor alle abonnementen

► Maandelijks opzegbaar

► Fiscale voordelen (bijtelling of bruto-netto regeling)

► Vier modellen, waaronder twee e-bikes

 Facts & Figures

  • Fietsende medewerkers verzuimen jaarlijks 1,3 dagen minder dan niet-fietsers (TNO).
  • Autorijdende forenzen rapporteren de meeste stress vanwege onzekerheid over de duur van hun rit (31%). Wie fietst, ervaart de minste trajectstress (11%) (Securex). · Van regelmatig een half uur fietsen neemt de fitheid toe met 13% (TNO).
  • Als je elke dag een andere route naar je werk fietst, groeit je denkvermogen met 2 procent per maand.
  • Medewerkers die dagelijks lopend of fietsend naar het werk gaan zijn gemiddeld 3% productiever dan collega’s die met de auto reizen (Decisio).
  • Een fietsende medewerker kost werkgevers jaarlijks gemiddeld €555, tegen €3.300 voor een OV-reiziger en €18.000 voor een leaserijder (MT). Op een autoparkeerplaats passen 10 fietsen (Ministerie van I&W). Dat scheelt jaarlijks € 1.200 – €3.000 per parkeerplaats (Izix).
  • Een medewerker die twee keer in de week 7,5 kilometer fietst in plaats van autorijdt, bespaart 200 kilo CO2-uitstoot per jaar.