Bijna drie kwart van de bedrijven die GenAI inzetten haalt er op een of andere manier een positieve ROI uit zo laat en nieuw onderzoek van Wharton Human‑AI Research zien.
Shutterstock

82 Procent van de enterprise‑leiders gebruikt GenAI wekelijks en 46 procent zelfs dagelijks. En waar het voorheen meer ‘proberen waar het nuttig kan zijn’ was, is het nu daadwerkelijk meten wat het oplevert zo blijkt uit het nieuwste jaaronderzoek van Wharton Human‑AI Research en GBK Collective.

Organisaties koppelen AI‑projecten steeds vaker aan harde uitkomsten. Bijna drie kwart (72 procent) zegt de impact te meten met bedrijfskritische indicatoren, zoals productiviteit, winstbijdrage en doorvoersnelheid. Driekwart ziet nu al positieve ROI, en vier op de vijf verwachten dat investeringen binnen twee tot drie jaar renderen. Budgetten blijven groeien: 88 procent voorziet extra AI‑uitgaven komend jaar, waarvan 62 procent met 10 procent of meer.

Toename aan gebruik en vertrouwen

Het gebruik is het sterkst bij herhaalbare, praktische taken zoals het analyseren en samenvatten van data en documenten en onderzoeken, het schrijven van code, het werven en onboarden en het opstellen van contracten.

IT en inkoop lopen voorop in gebruik en vertrouwen, terwijl marketing/sales en operations achterblijven. Hierbij valt op dat het vertrouwen bij marketing en sales achterloopt, terwijl veel AI-bedrijven juist de werking van hun AI-agents hierop aan het toespitsen zijn.

Grote organisaties lopen de achterstand op kleinere bedrijven in, maar sectorverschillen blijven: Tech/Telecom, Finance en Professional Services rapporteren sneller rendement dan Retail en Manufacturing, waar fysieke processen de opschaling bemoeilijken.

Eigen AI wint aan populariteit

Een opvallende verschuiving is de opmars van eigen AI‑bouw. Gemiddeld gaat een derde van de technologie‑budgetten naar interne ontwikkeling. Hierbij draait het doorgaans om maatwerkoplossingen die beter aansluiten op data, processen en risico‑kaders. Dat past bij de bredere trend van iets wat de onderzoekers ‘accountable acceleration’ noemen: minder losse test, meer programma’s met meetbare prestaties en duidelijke spelregels.

Die spelregels zijn nodig, want mensen en processen bepalen nu de snelheid. Executive‑eigenaarschap groeit: in 60 procent van de bedrijven is een CAIO‑rol (Chief AI Officer) aanwezig en 67 procent meldt sterkere C‑suite‑sturing.

Afname van vaardigheden van werknemers is een risico

Ook beleid rond datasecurity en medewerkersbewustzijn neemt toe. Tegelijk waarschuwen leiders voor vaardigheidsafname door te veel automatisering: 43 procent ziet dat risico, ondanks dat 89 procent GenAI vooral als vaardigheidsversterker ziet.

Het knelpunt ligt hierin bij talent en training. Lees verder via AGConnect.nl

LEES OOK: ‘Zorg dat AI binnen de employee journey past die je als HR wilt bieden’

In deze training ligt de nadruk op de slimme inzet van GenAI als ondersteunende kracht, mét oog voor de menselijke kant van verandering. Na deze dag beschik je over een heldere roadmap waarmee jouw organisatie AI-gedreven innovatie duurzaam kan realiseren en verankeren in de praktijk.