IBM heeft AI-agents ingezet om het werk van ‘een paar honderd’ HR-medewerkers over te nemen. Door deze besparingen kan het automatiseringsbedrijf meer programmeurs en salesmensen aannemen.
Tada Images / Shutterstock.com

Dat liet Arvind Krishna, international business machines chief executive, weten tijdens een groot tech-congres in Boston, waarvan IBM gastheer was.

Onder meer de Wall Street Journal en Yahoo Finance meldden dat het computerbedrijf schat dat bijna een derde van de backoffice functies over vijf jaar opgepakt wordt door kunstmatige intelligentie (AI), hetgeen neerkomt op 26.000 functies. Back office medewerkers die uit zichzelf vertrekken worden niet meer vervangen.

IBM was twee jaar geleden een van de eerste bedrijven die naar buiten kwamen met aanpassing van het personeelsbeleid als gevolg van het gebruik van AI en levert zelf AI-diensten.

De totale werkgelegenheid bij IBM lijdt er niet onder, maar groeit juist onder invloed van de techrevolutie

De totale werkgelegenheid bij IBM lijdt er volgens Arvind Krishna, niet onder, maar groeit juist onder invloed van de techrevolutie. Middelen die vrijkomen worden opnieuw geïnvesteerd in softwareontwikkeling, sales en marketing. Dat zijn wat Krishna ‘kritisch denken’-gerichte domeinen noemt, “waar mensen dingen moeten doen die tegen andere mensen ingaan, in plaats van alleen maar routinematig proceswerk.”

Automatiseren routinewerk

Krishna lichtte tijdens de jaarlijkse Think Conference in Boston specifiek HR eruit als voorbeeld. Zijn bedrijf gebruikt AI-software (AskHR en watsonx Orchestrate) om routinewerkzaamheden in dit werkveld te automatiseren.

Zulke HR-agents zijn digitale assistenten, die zelfstandig beslissingen nemen binnen een afgebakend domein. Bijvoorbeeld:

  • werkgeversverklaringen opstellen,
  • sollicitaties screenen,
  • onboarding begeleiden,
  • verlofaanvragen verwerken, en
  • HR-data analyseren.

Focus op strategische taken

Bij IBM heeft dit geleid tot aanzienlijke besparingen, hetgeen HR-medewerkers de gelegenheid biedt zich te focussen op strategische taken, zoals talentontwikkeling.

In totaal zou IBMs HR-afdeling ongeveer 12.000 uur bespaard hebben in anderhalf jaar, door 280 processen te automatiseren. AskHR voorziet medewerkers de klok rond van informatie en handelt eenvoudige taken af. Door interactie leert het systeem doorlopend bij.

In dezelfde week lanceerde IBM diensten waarmee bedrijven hun eigen AI-agents kunnen bouwen, soms in minder dan vijf minuten. Die fungeren als aanvulling op vergelijkbare diensten van techbedrijven als Amazon.com, OpenAI, Nvidia en Microsoft.