‘Mensen zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie’. Een veelgehoord credo. Want zonder mensen en zonder hun inzet is er geen product of dienst en is er dus geen omzet. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Managers nemen beslissingen op basis van financiële, commerciële en operationele analyses. De impact op mensen komt vaak op het tweede plan. Hoe komt dat dan? Voelt vooral HR zich verantwoordelijk voor de mensen in de organisatie? Wij geloven van niet.
Ik kan me helemaal verliezen in de website Ted.com. Van presentaties over natuurkunde klik ik door naar statistiek en het onderwaterleven. Niet omdat die onderwerpen me nu zo interesseren, het zijn de sprekers zelf die me enorm boeien. Hun stemgebruik, een vleugje humor, de manier waarop ze zich over het podium bewegen – waar ze het ook over hebben, hun passie straalt ervanaf. Ik hang aan hun lippen en ben niet de enige. Elke video op de site kan rekenen op honderdduizenden views. Jammer alleen, dat deze bevlogenheid vaak niet is terug te zien bij trainers van een ICT-cursus.
Een goede probleemdefinitie, een grondige analyse van de huidige situatie, meten is weten; het zijn allemaal essentiële onderdelen binnen een HR-project. Toch krijgen ze te vaak niet de aandacht die ze verdienen. Veel projectmanagementmethodes focussen te snel op de gewenste situatie en slaan belangrijke stappen over.
Hoe voorkom je dat medewerkers hun problemen steeds bij jou parkeren? Wat is ervoor nodig om hen zélf hun taken goed te laten uitvoeren? Welke stappen kun jij zetten om tijd vrij te maken voor je verantwoordelijkheden als leidinggevende? Wees als leider beducht op medewerkers die een 'aap' op je schouder parkeren. Hieronder staan een aantal adviezen om die beesten te laten waar ze horen.
Op donderdag 12 november werd in Amersfoort voor de twaalfde keer de HR Proffie uitgereikt. Booking.com ging er dit jaar met de felbegeerde HR-beleidsprijs vandoor. Zorginstelling Philadelphia en opleidingsinstituut NHTV grepen net naast de felbegeerde prijs. Maar dat maakt hun verhalen niet minder de moeite waard.
Bond - James Bond - is weer terug. In SPECTRE neemt hij het op tegen Ernst Stavro Blofeld, de leider van SPECTRE (Special Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion). En zoals gebruikelijk probeert de schurk de wereld via dood en verderf onder zijn misdadige controle te krijgen en is onze held druk bezig dat te voorkomen.
De diversen werkmaatschappijen van Blokker Holding opereren in grote lijnen autonoom. Maar op steeds meer gebieden, ook binnen P&O, wordt nadrukkelijk samen opgetrokken. Een actueel voorbeeld is verzuim en verzuimoplossingen. Een grondige analyse werd uitgevoerd door HR-dienstverlener Robidus. ‘In uren en percentages maakte verzuim te weinig indruk. Toen ik het in euro’s uitdrukte, stond het direct op de agenda van de raad van bestuur,’ stelt manager P&O Lieske van den Bosch.
In 2014 ervoer 55 procent van de ondernemers een sterke tot zeer sterke concurrentiedruk. In 2015 is dat teruggelopen naar 47 procent. De afname van de turbulentie in het ondernemingsklimaat is nog sterker: vorig jaar beleefde 63 procent van de topondernemers sterke turbulentie en nu nog de helft. Opvallend is, dat ondernemers met een hoog innovatietempo de minste concurrentiedruk ervaren.
Dat een ontslag op staande voet slechts onder zeer bijzondere omstandigheden op zijn plaats is, wordt door de volgende zaak bevestigd. De uitspraak van de kantonrechter bevat een aantal interessante vingerwijzingen.
"Mensen hebben een steeds belangrijkere rol in de organisatie. Daardoor luistert het bewaken van de balans tussen de organisatiedoelen en de medewerkers veel nauwer. HR is niet langer een pure hygiënefactor, maar draagt ook verantwoordelijkheid als businesspartner," zegt Monique Donga.