Veel organisaties stoppen na de eerste maand of zelfs week al met onboarding. Terwijl nieuwe medewerkers pas écht landen in de maanden daarna. “Een rommelige start is een van de belangrijkste redenen voor vroegtijdig vertrek”, stelt Caroline Cointepas, employee experience specialist bij Nmbrs. In dit artikel vertelt zij hoe je met micro-onboarding het proces strak in kan richten.
Bij het People Operations team van het snelgroeiende Picnic is het volgens Toon Borren ‘continu zoeken naar een balans tussen medewerkerstevredenheid en een operatie die draait om consistentie, efficiëntie en schaal’.
In de focus op mens en cultuur dreigt de ‘harde’ kant onder te sneeuwen aldus oud NVP-voorzitter Irene Oerlemans.
De uitdaging in de praktijk voor zowel HR- als lijnmanager is het gelijktijdig optimaliseren van zowel prestatie als welzijn. Welzijn is cruciaal voor goed presteren. HR kan veel doen aan de balans, aldus Jaap Paauwe, emeritus-hoogleraar HRM.
Werkgeluk laten ontdekken en faciliteren. 'Geen rocket science, maar we doen het niet'
Vriendelijkheid is iets anders dan aardig zijn aldus de experts.
Enkele voorbeelden van inzichten opgedaan bij bedrijven.
"Vergelijk het met een bang hert dat in koplampen kijkt"
Waarom visie, richting en alignment onmisbaar zijn bij elke AI-transformatie.
Organisaties kunnen van alles inrichten om de employee experience zo goed mogelijk te maken. Maar wat er echt toe doet zijn de kleine, persoonlijke momenten, en meestal ongepland.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling