Op donderdag 17 mei vindt in Postillion Bunnik de derde editie van het Nationaal HR Analytics Congres plaats. Irma Doze, mede-eigenaar van AnalitiQs en dit jaar opnieuw dagvoorzitter, opent het congres met onder meer de resultaten van het jaarlijkse HR Analytics onderzoek. Tijdens de dag kunnen bezoekers inspirerende praktijkcases (onder meer Rabobank, Shell, Alliander en Rijksuniversiteit Groningen) en interessante workshops volgen. Samen met de dagvoorzitter blikken we vooruit op deze bijzondere dag.
Patricia Gielis implementeerde HR Analytics bij diverse grote organisaties. Vanuit haar ruime praktijkervaring vertelt zij over de wijze waarop je HR-collega’s en de business meeneemt en over de veranderende samenstelling van HR-teams. Een paar van haar concrete tips aan HR-collega’s die beginnen met analytics: “Begin klein, bouw aan vertrouwen en ga zo snel mogelijk met Finance aan tafel zitten.”
Het bedrijfsleven kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de veiligheid in de samenleving. Door de discussie over privacy en ethiek te voeren en de awareness binnen organisaties te vergroten. Dat stelt Krishna Taneja, directeur Nationale Veiligheid bij onderzoeksorganisatie TNO in de derde aflevering van de Securitas Studio Sessies met als thema ‘De impact van de open samenleving op uw beveiliging’.
Ons jaarlijks nationaal eNPS onderzoek toont aan dat maar liefst 60% van de vrouwen en 13% van de mannen parttime werkten in 2017. In dit nationaal representatieve onderzoek, bestaande uit 1081 respondenten, meten we onder andere de employee Net Promotor Score (eNPS): in hoeverre medewerkers hun bedrijf aanbevelen aan derden.
Het invoeren van HR Analytics gaat stapsgewijs, en het is soms lastig om van het ene niveau naar het volgende niveau te komen, vertelt Frank Osten, Manager HR Analytics bij de NN Group: 'Het is een interessante en uitdagende reis.'
Hoe ga je aan de slag met HR Analytics in een organisatie met vestigingen in 35 landen die allemaal hun eigen HR-cultuur hebben? Floor Jansen pakte die uitdaging op bij Nutreco: 'We maken van analytics geen solistisch topic, maar integreren het in de dingen waar de mensen al mee bezig zijn en waar ze zich comfortabel mee voelen.'
HR-managers hebben een haat-liefdeverhouding met data. Enerzijds biedt data hen een leidraad bij besluitvorming en een manier om succes te meten. Anderzijds is succes voor menselijke prestaties niet zo gemakkelijk te definiëren als voor financiële prestaties.
Jack Phillips, autoriteit op het gebied van meten en evalueren in HR, laat zien dat een enthousiast betoog voor de waarde van analytics heel goed samen kan gaan met een nuchtere waarschuwing voor de hype rondom alles wat met meten en Big Data te maken heeft. Phillips vertelt over het slim inzetten van analyse en de misvatting dat je soft skills niet kunt meten: 'We raken vaak in de war omdat we gedrag als einddoel formuleren, maar gedrag is niet een doel maar een middel.'
De meeste organisaties hebben de basis voor HR Analytics op orde. Dat blijkt althans uit een verkennend onderzoek van Berenschot en de Haagse Hogeschool onder organisaties in de regio Den Haag. De organisaties vinden zelf overigens dat het nog veel beter kan.
Het HR-vakgebied bevindt zich in transitie. Het meetbaar maken van de effecten van bepaalde strategische beslissingen op de organisatie is belangrijker dan ooit. Beslissingen worden steeds vaker genomen op basis van feiten en ratio, in plaats van op onderbuikgevoel. Dit maakt dat HR-analytics ongekend populair is. Desalniettemin zijn er een aantal valkuilen waar je als organisatie zeker niet in wil stappen. In deze blog deel ik er vijf.