Wanneer churn – het vertrekken van medewerkers uit de organisatie – een probleem is, dan heeft dat grote effecten op de slagkracht van de organisatie. Het inhuren van nieuwe medewerkers is lastig in een tijd van arbeidsmarktkrapte, het opleiden van nieuwe of bestaande medewerkers kost tijd en veel verloop in de organisatie draagt niet bij aan de organisatie als geheel. Reden genoeg dus om aandacht te besteden aan het behoud van medewerkers!
Denk jij dat een topatleet 365 dagen per jaar de beste versie VAN zichzelf is? Het antwoord is nee! In sommige periodes zijn zij juist de beste versie VOOR zichzelf. En ook al voelt dit als spijbelen, het is de enige manier tot het bereiken van topprestaties.
Transformaties slagen bijna zes keer vaker als de CEO een relevant verhaal heeft. En dat heeft alles te maken met de employee journey.
Juist in een tijd van schaarste is het belangrijk te investeren in de héle talent journey. Daarin gaat nog veel mis.
Medewerkers werken vaker dan ooit online en leggen beduidend minder woon-werkverkeerkilometers af. Ook bij het zoeken en vinden van een nieuwe baan nemen digitaal solliciteren en online kennismaken met de nieuwe werkgever een vlucht. Dat onboarden levert in 2021 enthousiastere mensen op dan in 2020 door het afnemen van het aantal criticasters bij organisaties. Werkgevers organiseren onboarding steeds beter, zowel fysiek als online. Wat komt er zoal kijken bij pre-boarding en onboarding?
Hoe zorg je er in de huidige markt voor dat je jouw medewerkers binnen boord houdt en aantrekkelijker wordt voor nieuwe medewerkers? Ik heb hieronder een vijftal tips uitgeschreven.
Redteam mindset: “Zo ben ik nu eenmaal, daar kan ik niets aan doen! Als alles goed gaat dan heb ik er geen last van, maar wanneer het tegenzit dan komt dit boven en tja, daar kan ik verder niets aan doen. Ik ben normaal een hartstikke positief mens!” Wanneer je dit hoort dan weet je dat je als high performance mentor werk aan de winkel hebt.
Hybride werken wordt de nieuwe norm, zoveel lijkt duidelijk. Waarbij de locatie van talent steeds minder belangrijk is. Dat vraagt om een nieuwe aanpak die deze manier van werken kan ondersteunen: strategisch talentmanagement.
Als er iets is wat werkgevers in 2020 hebben geleerd, dan is het wel dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen essentieel zijn om met disruptie om te gaan. Voor veel organisaties betekent dit dat ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) op terreinen die uiteenlopen van het optimaliseren van retailactiviteiten tot het stroomlijnen van toeleveringsketens en zelfs het bieden van snellere, meer gepersonaliseerde klantenservice. Maar organisaties blijven terughoudend op één terrein in het bijzonder. Ze zien nog niet goed hoe ze AI in HR kunnen gebruiken om de ervaring van hun mensen te transformeren.
Recent hebben wij de ‘Cornerstone Skills Graph’ aangekondigd en u denkt misschien - dat klinkt cool, maar wat is het? We hebben Cyril Le Mat, directeur datawetenschappen bij Cornerstone, gevraagd om al die vragen te beantwoorden en u meer inzicht te geven in wat de ‘Cornerstone Skills Graph’ voor u zou kunnen betekenen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.