Een weekendje Barcelona, twee bioscoopbonnen, een studiebeurs of 'gewoon' meer loon. Winkels en andere bedrijven werken steeds vaker met extraatjes voor het personeel, boven op hun loon. Zo ook Gemeente Hollands Kroon.
In 2015 schonken 87 Amsterdamse ambtenaren 170 verlofdagen aan 43 mantelzorgende collega’s. De gemeente heeft inmiddels besloten het systeem definitief in te voeren. Een ander goed doel is om overtollige uren te schenken aan Unicef. De gemeente Den Haag heeft inmiddels aangekondigd deze mogelijkheid aan de ambtenaren te bieden. Dit meldt Binnenlands Bestuur.
Steeds meer ondernemers ervaren een dreigend tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 7 Procent van de ondernemers geeft aan dat dit tekort de bedrijfsvoering belemmert. Dit is het hoogst sinds eind 2009. In de sector informatie en communicatie geeft zelfs 17 procent van de ondernemers aan dat er sprake is van een tekort aan gekwalificeerd personeel. In de zakelijke dienstverlening noemt een op de tien ondernemers deze belemmering.
Hollands Kroon is de eerste gemeente in Nederland die vol inzet op zelfsturing. Corine Hansen, strategisch organisatie-adviseur, vertelt over een enerverend traject: “In elk nieuw zelfsturend team komt wel iemand uit een totaal andere hoek. De mobiliteit in de organisatie is enorm toegenomen.”
Consumenten zijn in hun privéleven gewend om op ieder moment tussen verschillende diensten te switchen. Op het werk hebben ze deze mogelijkheid echter niet. Oude systemen en handmatige processen hebben een grote impact op de werkdruk en werkgevers verspillen de potentie van werknemers die een groot deel van hun dag bezig zijn met het beantwoorden van e-mail zo blijkt uit onderzoek.
Het traditionele kantoorgebouw staat steeds meer onder druk omdat werk steeds flexibeler, digitaler en mobieler wordt. Wat te doen met al die verouderde kantoorgebouwen? Het meest productieve antwoord zou zijn om ze 'adaptief' te hergebruiken, als appartementen, zorginstellingen, data centra, ateliers of hotels. In dit artikel enkele voorbeelden van zogenoemde Recycled offices.
Ondernemingen, gedreven vanuit een besloten vennootschap (of naamloze vennootschap), kunnen als gevolg van groei wettelijk verplicht worden de ‘structuurregeling’ in te voeren. De onderneming dient dan een raad van commissarissen (rvc) in te stellen, die het recht heeft bestuurders te benoemen en ontslaan en bepaalde bestuursbesluiten te blokkeren. De vraag kan worden gesteld in hoeverre de ondernemingsraad (OR) moet worden betrokken bij het besluit op deze wijze een rvc in te stellen. Recentelijk heeft de Ondernemingskamer van het hof Amsterdam hierover een interessante uitspraak gedaan.
Hoewel de afdelingen Human Resource Management (HRM) en Facility Management (FM) elkaar vaker op zouden moeten zoeken, blijft er een ‘grijs gebied’ bestaan tussen de ondersteunende afdelingen. In dit grijze gebied blijven taken liggen en bestaat onduidelijkheid over wie deze taken moet oppakken. Door HRM en FM optimaal op elkaar af te stemmen, moet dit grijze gebied verdwijnen. De activiteit die aan deze afstemming is gekoppeld is Human Facility Management.
Slechts 8 procent van de Nederlandse werknemers wil de leaseauto opgeven in ruil voor een mobiliteitsalternatief. 88 procent van de wagenparkbeheerders bij bedrijven verwacht weerstand bij een poging. Tegelijkertijd denkt 51 procent van hen dat een mobiliteitsbudget een beloning is voor werknemers.
Het gaat beter met Nederland en dat gaat vrijwel iedereen in 2017 merken. Ruim 90 procent van de mensen gaat er in 2017 op vooruit. Minister Asscher en staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijven dat in de beleidsagenda 2017 die met de begroting aan de Tweede Kamer is gestuurd.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.