Het aanbod van mensen met een arbeidsbeperking is te laag voor werkgevers om te kunnen voldoen aan de Wet Banenafspraak en de Quotumwet. Als de wet niet wordt aangepast hangt werkgevers een boete boven het hoofd die kan oplopen tot ruim 270 miljoen euro per jaar.
Een werknemer die een tijd ziek is geweest mag daardoor bij werkloosheid geen lagere WW-uitkering krijgen. Dat heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald.
Door de aanhoudende vergrijzing en veranderingen in de zorg wordt het zorgen voor een naaste steeds meer de norm. Momenteel combineert bijna 1 op de 5 Nederlandse werknemers werk met mantelzorg. Dit aantal zal in de toekomst alleen maar stijgen. Deze ontwikkeling heeft niet alleen impact op werknemers, maar ook op werkgevers. Daarom is het tijdig investeren in een mantelzorgvriendelijke organisatie ook vanuit werkgeversoogpunt verstandig.
Bedrijven die hun kantoor zo inrichten dat voor elke taak een passende, flexibele werkplek beschikbaar is, kunnen er niet vanuit gaan dat hun werknemers daardoor beter gaan presteren, geestelijk gezonder worden, of meer bevlogen worden in hun werk. Dat ontdekte promovenda Christina Wessels van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Rekening houden met de sociale kantoorbeleving van werknemers en ze vooral betrekken bij de herinrichting, dat lijkt het beste advies voor bedrijven die een dergelijke ingreep tot een succes willen maken.
HR heeft nog te weinig invloed aan de bestuurstafel. Dit constateert de NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren). HR-onderwerpen als talentmanagement, maar ook veranderingsvermogen en veranderingsbereidheid worden nog te laag gewaardeerd. De vereniging pleit dan ook voor meer kennis en kunde over HR in de RvC/RvT onder meer door een nog serieuzere rol van de voordrachtcommissaris.
Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat uw organisatie de juiste mensen aantrekt en aan zich bindt om organisatiedoelstellingen te realiseren. Maar hoe bouwt u aan een sterk werkgeversmerk? En wat is de rol van social media binnen uw employer branding strategie?
De customer journey kennen we allemaal. Wat dat betreft valt er nog veel te leren van de marketeers. Kijk op dezelfde manier naar je medewerkers als een organisatie naar haar klanten: de employee journey in 4 fasen.
HR speelt een essentiële rol in het betrokken krijgen en houden van medewerkers. Van het creëren van een sterk werkgeversmerk tot onboarding, van leiderschap tot beloning. De employee journey in 4 fasen.
Een op de zes werknemers kampt met slaapproblemen zo blijkt uit onderzoek van van TNS NIPO. En dan presteer je slechter op het werk. Bij Sabic, een chemisch bedrijf in Bergen op zoom, willen ze dit voorkomen en laten ze medewerkers powernappen. Maar ook organisaties zonder continudiensten stellen een powernapruimte beschikbaar.
Organisaties in Nederland kunnen het potentieel van hun medewerkers veel beter benutten. Slechts 12% van de medewerkers in Nederland geeft aan dat de werkgever het beste uit hen haalt. Deze medewerkers werken bij topperformers. Het zijn die organisaties die de basis meer dan op orde hebben en medewerkers succesvol verbinden met waar de organisatie voor staat en gaat. Dit meldt Integron n.a.v. hun jaarlijkse werkbelevingsonderzoek onder 4000 werkenden.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.