Ons land behoort tot de acht meest robotbestendige landen van de geïndustrialiseerde wereld. Eén op de zeven banen, oftewel 14 procent, loopt in de geïndustrialiseerde landen grote kans om te verdwijnen. In Nederland gaat het om 11,4 procent.
Welkome werknemers zijn blije werknemers. Al met kleine interventies kunt u een groot verschil maken in de beleving van medewerkers. Die tevreden medewerkers genereren tevreden klanten en dat resulteert weer in een succesvolle organisatie. En vergeet niet dat deze employee experience al begint bij het sollicitatieproces, de candidate journey.
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de werkloosheid in 2018 steeds verder zal dalen. Gemiddeld is het aantal werklozen in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 10.000 personen per maand. In deze krappe arbeidsmarkt blijkt het voor werkgevers steeds lastiger om de juiste medewerker aan te trekken en te behouden. Wat zijn de succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap volgens de 10 meest aantrekkelijke werkgevers in klantcontact?
Hoe kun je als corporate organisatie Agile worden? Om daar een beeld van te krijgen zijn we in gesprek gegaan met een selectie van onze klanten die momenteel werken aan een Agile transformatie. We spraken met hen over de gelopen route tot waar zij nu staan, keuzes die gemaakt zijn, succesfactoren, maar ook over aandachtspunten.
Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Zowel werkgevers (grotere bedrijven) als ondernemers (kleinere bedrijven) zoeken naar de meest effectieve beloningsinstrumenten die passen bij hun bedrijf en de business strategie. Zeker in de huidige arbeidsmarkt realiseren werkgevers dat ze in veel gevallen iets extra’s moeten bieden om die talentvolle, schaarse en impactvolle werknemers (toppers) aan zich te binden. Steeds vaker zien we dat ook grotere bedrijven een vorm van werknemersparticipatie overwegen.
44% van de medewerkers op de werkvloer in een fabriek, werkplaats of buitenlocatie geeft aan weleens een struikel- en/of valpartij te hebben meegemaakt. Een kwart maakte soms een misstap. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Manutan onder 865 werknemers die betrokken zijn bij veiligheid in de kantooromgeving en op de werkvloer in fabrieken, werkplaatsen en op buitenlocaties in Nederland.
10 Procent van de werkgevers in de grootzakelijke markt ziet het verzuim van medewerkers als falen. Voor de werkgevers in het mkb is dit percentage lager, 6 procent. Van de Nederlandse werknemers zegt 15 procent dat ziek zijn wordt afgekeurd door hun werkgever. Deze cijfers blijken uit de HR Marktmonitor van Unique en Motivaction.
8 Procent van de werknemers ervaart het werk dat ze doen als zinloos. Nog eens 17 procent twijfelt aan het nut van hun werk. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een onderzoek van Robert Dur van de Erasmus Universiteit en Max van Lent van Universiteit Leiden onder 100.000 werkenden in 47 landen.
Tegenover het recht op doorbetaling van loon staat dat een zieke werknemer ook een aantal verplichtingen heeft. Zo moet de werknemer alles doen om zo snel mogelijk te re-integreren. Doet de zieke dat niet, dan kan zijn recht op loondoorbetaling vervallen. Welke mogelijkheden zijn er voor de werkgever wanneer een zieke werknemer niet wil meewerken aan zijn re-integratie?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling