Binnen Nederlandse organisaties is een noodzaak tot innovatie; negen op de tien bedrijven bevindt zich op dit moment in een digitale transformatie. De uitdagingen in deze digitale transformatie blijven onverminderd hoog. Dit en meer blijkt uit het onderzoek 'Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation' van Cornerstone OnDemand in samenwerking met IDC.
Bijna tachtig procent van de werkende Nederlanders vindt dat de werkgever bij ziekmelding mag vragen naar zijn of haar klachten. Dit in tegenstelling tot de wetgeving, die het de werkgever expliciet verbiedt om te vragen naar de klachten van de werknemer. Ook blijkt dat ruim de helft (55,5 procent) van de Nederlanders vindt dat de werknemer zelfs verplicht is om aan te geven wat de klachten zijn wanneer hij of zij zich ziekmeldt.
Met bevlogen werknemers werk je plezieriger samen en kun je als organisatie superieure prestaties neerzetten. Om de bevlogenheid van werkend Nederland te stimuleren is het van 4 t/m 8 juni week van de bevlogenheid. Waar komt deze toegenomen belangstelling voor engagement vandaan en hoe stimuleer je dit?
Hoewel 94% van de Nederlandse HR-afdelingen aangeeft dat payrollgegevens in hun bedrijf worden gebruikt om zakelijke beslissingen te nemen, vindt 25% van hen het 'moeilijk' of 'zeer moeilijk' om deze HR- en payrollgegevens te verstrekken. Dit en meer blijkt uit een internationale survey van SD Worx.
Een middag ervaringen uitwisselen over zelfsturing leidt tot heel veel ‘Food for Thought’. De kracht van de middag lag voor een groot deel in de diversiteit van de sprekers.
In een voorbereiding op een trainingstraject rondom gastvrijheid had ik laatst een interessante discussie. De managers dachten door te benoemen hoe belangrijk gastvrijheid voor de organisatie is en waarom gastvrijheid zo leuk is, de medewerkers wel in beweging te krijgen. “Gastvrijheid is toch leuk? Het geeft je passie en plezier in je werk. Je geeft aandacht, maar krijgt er ook aandacht en waardering voor terug!” Maar… als gastvrijheid zo goed en leuk is, hoe komt het dan dat gastvrijheid geen constante factor is?
Hoe kun je als organisatie met de employee journey je ambities waarmaken? Welke rol speelt werkgeluk hierin? En hoe maak je hier in de praktijk een succes van? In deze video gaat vlogger Leslie Groen van Happi at work hierover in gesprek met employer branding specialist Wenda Bolink van PROOF en Glenn Metselaar, Hoofd Corporate Communicatie bij Dura Vermeer.
Continue verandering, dat is een beweging die de meeste organisaties momenteel bindt. De laatste jaren zien we daarin een ongekende dynamiek waarin woorden als disruptie, innovatie en holocratie makkelijk worden gebruikt. Ouderwetse benaderingen als de HR-cyclus, functiebeschrijvingen en top down management passen daar vanzelfsprekend niet meer bij. Maar de werkelijkheid is natuurlijk complex en weerbarstig en het implementeren van nieuw gedachtengoed is wat anders dan er over vertellen.
Medewerkers meer autonomie geven, hun talenten (laten) gebruiken en ontwikkelen, betekenis geven aan het werk, Agile en wendbaar kunnen werken. Tijdens het derde HR Arbeidsvoorwaarden Congres op 6 november in Bunnik krijgt u de nieuwste inzichten en praktijkcases rondom deze thema’s en leert u hoe organisaties daaraan invulling hebben gegeven.
Een robot die medewerkers traint in het voeren van slechtnieuwsgesprekken? Science fiction of werkelijkheid? Het is dichter bij dan u denkt, want op het hoofdkantoor van de Rabobank wordt al volop geëxperimenteerd met robots voor trainingsdoeleinden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling